7 effektive råd: Sådan bliver du opdaget af en headhunter

Er du på udkig efter et nyt job, eller vil du holde muligheden åben for at få tilbudt en ny, spændende stilling? Så læs med her, hvor rekrutteringskonsulent Maria Mathiasen guider dig til at øge dine chancer for at blive opdaget og kontaktet af en headhunter.

 

 

 

Af Lene Roe Rasmussen Foto Getty

 

Nogle er på udkig efter et nyt arbejde og ved præcist inden for hvad, andre søger bredt, og så er der dem, der ikke anede, at de var friske på at skifte deres eksisterende job ud med noget andet. Uanset bevæggrund eller mangel på samme har vi alle mulighed for at blive kontaktet af en headhunter. Og til dig, der vil øge dine chancer for at blive rekrutteret, oplister konsulent hos Compass Human Resources Group Maria Mathiasen her sine syv bedste råd til at bruge LinkedIn effektivt. 

 

1: Målret din LinkedIn-profil – hvad vil du egentlig?

Først skal du overveje, hvad du gerne vil beskæftige dig med. På den måde bliver det lettere at målrette din LinkedIn-profil. Det kan selvfølgelig være vanskeligt at være specifik, hvis du har en bred uddannelses- og fagprofil, men er du for eksempel på udkig efter et job, hvor du har en koordinerende rolle, kan du lægge vægt på netop den funktion og søge inden for et bredt spektrum af virksomheder. Derfor er det en fordel at prøve at finde ud af, hvad, du helt konkret synes, er spændende, og hvilken branche du kunne tænke dig at arbejde inden for.

2: Opdatér din status – synligt eller usynligt

Hvis du er ledig, kan du med fordel anvende funktionen på LinkedIn, der hedder ’Open to finding a new job’. Er du derimod allerede i job, men søger nyt, skal du selvfølgelig ikke åbent skilte med, at du er interesseret i noget andet. Derfor bør du anvende funktionen, hvor kun recruitere kan se, at du er jobsøgende (gå ind på din profil, og find funktionen lige under dit navn og titel). Husk også at tilføje dine kontaktoplysninger, så headhuntere kan kontakte dig direkte.

3: Fremhæv de kompetencer, der er relevante for dit fremtidige job

Det er alfa og omega, at du fremhæver de kompetencer, der er væsentlige for din jobsøgning. Har du for eksempel en baggrund inden for kommunikation, men drømmer om en karriere inden HR, så sørg for at bringe de erfaringer i spil, der er vigtige inden for HR. Det betyder ikke, at du skal ændre på indholdet og erfaringer – du skal blot være bevidst om, hvad du gerne vil kommunikere med din profil. På den måde gør du det nemmere for headhuntere at fornemme, hvilke jobønsker du har.

 

”Har du en baggrund inden for kommunikation og vil gerne arbejde med HR, så sørg for at bringe de erfaringer i spil, der er vigtige inden for HR.”

Maria Mathiasen, rekrutteringskonsulent

 

Når headhuntere screener profiler, bruger de typisk keywords alt afhængig af jobtype. Her er det afgørende, at de kan afkode dine kompetencer. Derfor er det i vigtigt, at du anvender ord, som beskriver dine faglige kompetencer, såsom salg, indkøb, ledelse, specifikke it-systemer med videre, da ord, der beskriver personlige kompetencer, såsom struktur, detalje, samarbejde med videre, bliver for brede og kan dække over mange typer af jobs.

 

 

4: Vær tydelig om din jobprofil, og fat dig i korthed

Du skal ikke overdynge din LinkedIn-profil med kilometerlange beskrivelser af, hvad du tidligere har lavet og laver nu. Indholdet skal derimod være skarpvinklet. Det skal være nemt og lynhurtigt at danne sig et overblik over, hvem du er professionelt. Headhuntere bruger ikke særlig lang tid på at screene den enkeltes profil. En god idé er derfor at opliste nogle konkrete bullets under hvert enkelt job. Det tydeliggør, hvilken jobprofil du har.

 

5: Skriv en personlig profiltekst

Øverst på din LinkedIn-profil er det muligt at udfylde et kort resumé. Det kan autogeneres ud fra de ting, du har udfyldt på din profil. Men den løsning bliver hurtigt generisk og upersonligt. Skriv hellere selv et par linjer, der kendetegner dig: Hvad brænder du for? Hvilke erfaringer har du? Og også gerne lidt om, hvem du er. Virksomheder har nemlig brug for forskellige kompetencer, og de har også brug for forskellige personlighedstyper. Det er dog som udgangspunkt ikke din personlighedstype, der afgør, om headhuntere kontakter dig eller ej.

 

6: Vælg et passende profilbillede – hvad kendetegner dig professionelt?

Det er væsentligt at overveje hvilket profilbillede, du anvender. Brug et, der klinger af noget professionelt og ikke et fra badeferien på Kreta. Hermed ikke sagt, at du behøver sidde i jakkesæt, men det er en fordel, hvis fotoet afspejler dig som person i arbejdsøjemed.

 

7: Sørg altid for at være ærlig – hvad kan du?

Ikke kun på din LinkedIn-profil men også i dit CV helt generelt skal du selvfølgelig sørge for at fremhæve det positive, men du skal ikke pynte på sandheden. Vær ærlig om egne kompetencer, ellers kan det blive svært at finde det rigtige match – både for dig og for virksomheden.

 

 

 

knap - Bliv medlem

 

 

Kursus i LinkedIn

Vi udbyder 2 forskellige kurser, der gør dig endnu skarpere på, hvordan du kan bruge LinkedIn.

I vores kursus Intro til LinkedIn får du en grundlæggende introduktion til verdens største job- og netværksportal, og hvordan du konkret arbejder med din profil for at få mest ud af den.

I vores kursus LinkedIn lærer du, hvordan du kommer i gang med at bruge platformen, og hvordan du kan bruge nogle af de mange funktioner, som verdens største professionelle netværksmedie rumme.

Workshop i LinkedIn

På vores Workshop i Linkedin arbejder du konkret med din LinkedIn profil og dit netværk. Du får mulighed for at afprøve dine overvejelser og tiltag og komme mere i dybden med nogle af vigtigste funktioner på LinkedIn i din jobjagt.

Gå til siden (Selv-)udvikling