Der er mange ting at holde styr på, når du lige er blevet ledig. Vi giver dig her et overblik over, hvad du skal huske at gøre i løbet af dine første dage som ledig.
1. Meld dig ledig på jobnet.dk
På din første ledighedsdag skal du melde dig ledig på jobnet.dk - også hvis det er en helligdag. Du skal stå tilmeldt som ”Dagpengemodtager” for at være berettiget til dagpenge. Hvis du står tilmeldt uden ydelse eller som kontanthjælpsmodtager, er du ikke berettiget til dagpenge.
2. Søg om dagpenge hos os
Du skal udfylde en ledighedserklæring, som er en ansøgning om dagpenge. Den finder du på siden med blanketter, når du er logget på.
Hver måned skal du udfylde et ydelseskort på MitAKA. På ydelseskortet skal du skrive, hvis du har haft arbejde, været syg, på ferie, haft indtægter osv. Vi åbner for ydelseskortet en uge inden månedens udløb. Dine dagpenge bliver udbetalt, når vi har modtaget dit ydelseskort. Har du sendt os ydelseskortet en uge inden månedens udløb, udbetaler vi dine dagpenge den sidste hverdag i måneden. Se udbetalingskalenderen.
Du har 1 måned og 10 dage efter månedens udløb til at udfylde ydelseskortet. Derefter bliver perioden forældet, og du kan ikke få dagpenge for den måned.
Læs mere om reglerne for dagpenge.
3. Udfyld Min Plan inden Intromødet
Inden for dine første dage som ledig vil du modtage et brev i Mit AKA med informationer om, hvornår og hvor du skal til det første møde med os, Intromødet.
På Intromødet får du en introduktion til a-kassen, og vi fortæller, hvordan du kan bruge os som din sparringspartner i din tid som ledig – og naturligvis også når du er kommet i job. Vi introducerer dig for vores forskellige medlemstilbud, og hvis du har spørgsmål til dagpengereglerne, svarer vi selvfølgelig også på dem.
Inden mødet skal du udfylde Min Plan på Mit AKA, hvor du giver oplysninger om din jobsøgning. Min Plan er det, vi taler ud fra, når vi skal rådgive dig om jobsøgning.
4. Opret dit CV på jobnet.dk
På jobnet.dk skal du også oprette et CV. Det skal du have gjort, inden du skal til det første møde med os i a-kassen, og senest 2 uger efter du har meldt dig ledig. Det er vigtigt, at du husker at aktivere CV'et.
Vi ser på dit CV, og du får en besked fra os, når det er godkendt. For at vi kan godkende dit CV, er det vigtigt, at du beskriver:
- hvilke job, du søger
- dine kvalifikationer (udfyld feltet, selvom det ikke er et obligatorisk felt på jobnet.dk)
- dine tidligere job
- din uddannelse
- Derudover skal du skrive dine kontaktoplysninger, så arbejdsgivere kan få fat i dig. Skriv som minimum dit postnummer og telefonnummer eller emailadresse, så en arbejdsgiver ved, hvor du bor, og hvordan du kan kontaktes.
Det er vigtigt, at du husker at aktivere CV'et.
5. Se tjeklisten på Mit AKA
Når vi har fået besked fra jobnet.dk, om at du har meldt dig ledig på jobnet.dk, vil du kunne logge på Mit AKA og øverst på siden finde en tjekliste, vi har samlet med de vigtigste informationer om det, du skal huske som ny ledig.
Du har sikkert mange spørgsmål til reglerne og jobsøgning, når du lige er blevet ledig. Du vil kunne finde svar på mange af dine spørgsmål i denne guide for ledige.
Hvis du har yderligere spørgsmål, kan du læse mere under Din situation -> Ledig, og du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os. Vi er klar til at hjælpe dig - både på chatten her på hjemmesiden og på telefonen i åbningstiden.
6. Brug vores tilbud, som kan hjælpe dig i job
Du kan booke en af vores karriererådgivere til en personlig samtale. Det kan fx være til feedback på CV eller ansøgning eller inspiration til nye veje i jobsøgningen. Du booker samtalen på Mit AKA.
Under Jobsøgning på aka.dk kan du finde input til, hvordan du opbygger dit CV og din ansøgning og hvad der er vigtigt at huske, når du skal til jobsamtale. Du kan også finde gode råd til, hvordan du kan strukturere din jobsøgning.
Du kan også læse om mulighederne for aktivering. Du kan i høj grad selv præge dit aktiveringsforløb, hvilket kan give dig en chance for at få foden inden for hos virksomheder, du synes er interessante.