Er kaffen stadig varm? Vi tager temperaturen på kaffemødet

Er det spild af tid at tage et kaffemøde, fordi det alligevel ikke munder ud i reelle job og i højere grad bliver en gang kaffeslabberas? Eller er det omvendt et helt essentielt redskab til at pleje og udvide sit netværk og måske lande drømmejobbet?  Det har vi spurgt en kommunikationschef, en karrierevejleder og skaberen af en platform, der matcher jobsøgende og arbejdsgivere over en kop kaffe, om.  

 

Af Morten Bjerregaard 

 

”Da jeg lige nu er imellem projekter, er der plads i kalenderen til at drikke en kop kaffe eller to med alle jer, som kan hjælpe mig i retning af mit næste spændende job.” 

Ovenstående formulering har du i en eller form næsten med garanti stødt på i dit feed på LinkedIn.  

Og der er da heller ingen tvivl om, at der hver eneste dag bliver drukket massevis af kaffe (eller måske bare et glas vand, hvis man tør) med det formål at netværke sig til inspiration, gode råd og potentielt det næste skridt på karrierestigen.  

Men har det traditionelle kaffemøde brug for at blive rystet og tilført nye smage? Det mener Henning Kaae Glarvig, der er direktør og medstifter af kaffemøder.dk, hvor både passivt og aktivt jobsøgende og virksomheder kan finde hinanden. 

”På kaffemøder.dk vil vi væk fra den traditionelle papegøjesnak, hvor kandidater og arbejdsgivere sidder og bejler til hinanden som på en date. Vi tilbyder et sted at gå hen, hvor den helt legale præmis er, at man vil netværke, og at det kan føre til et job,” siger han. 

Matcher kandidater med virksomheder 

På kaffemøder.dk kan de ”kaffeklare” kandidater oprette en gratis profil med information, billede og CV. Herefter kan virksomheder invitere kandidaterne til et kaffemøde og omvendt. 

Hjemmesiden blev etableret tilbage i 2019, og under coronapandemien valgte Henning Kaae Glarvig, der også har virksomheden Helpahead, som uddanner og hjælper ledige med at komme i job, at gøre det åbent for alle at tilmelde sig. Indtil da var kun for Helpaheads kursister. 

 

"Kaffemøder ser jeg som noget, der gør, at jeg konstant holder min profil ved lige og holder mig interessant for andre. Du skal ikke sidde og putte de næste tre år, fordi du sidder i et fast job, du er glad for."

Katrine Villarreal Villumsen, kommunikationschef hos BioInnovation Institute 

 

I skrivende stund har knap 450 kaffeklare kandidater oprettet en profil, mens virksomheder som Coop, Scandic og Ilva alle har fundet arbejdskraft ved at takke ja eller invitere til kaffemøder.  

”I kulissen går vi ind og faciliterer brobygningen mellem ledige og arbejdsgivere. Vi har en lille finger med i spillet, så vi ikke får et mismatch. Men som udgangspunkt handler det om at se det fulde potentiale på begge sider af bordet,” siger Henning Kaae Glarvig. 

Henning Kaae Glarvig oplever, at en af de helt store udfordringer med rekrutteringen herhjemme er, at virksomhederne ofte leder efter en én-til-én erstatning for den medarbejder, der er smuttet. Det udmønter sig ofte i et stereotypt forsøg på at finde den samme person, der skal udfylde den samme rolle, mener han: 

”Vi har en holistisk tilgang, hvor vi formidler den enkelte kandidats kompetencer, potentiale og ønsker til virksomhederne. På den måde får man fra virksomhedernes synspunkt en langt mere helhedsorienteret dialog, hvor du lytter indgående til den person, der sidder over for dig. Det gælder også for kandidaten, der på en mere uformel måde kan sænke paraderne,” siger han.   

Det store spørgsmål er så, om man ved at sætte kaffemøder i system ikke gør op med hele konceptet, der som udgangspunkt skal være mere uformelt end en jobsamtale. Men det mener Henning Kaae Glarvig ikke.  

”Nej, det synes jeg ikke. Vi opfordrer folk til at være ærlige om, hvad de virkelig gerne vil have. Samtidig koster det ikke nogen penge at oprette sig. Det mener vi er ret uformelt,” siger Henning Kaae Glarvig. 

Han tilføjer, at de hos kaffemøder.dk har en forretningsmodel, de kalder 80/20. Den går ud på, at virksomheden betaler 20 procent af månedslønnen ved en ansættelse. Hvis den ansatte stadig er i job efter tre måneder, falder de sidste 80 procent. 

Nødvendigt at opbygge sit netværk 

Om du inviterer en person til et kaffemøde via LinkedIn, kaffemøder.dk eller andre kanaler, så er det vigtigste, at du gør noget for at udvide dit netværk. Det understreger Tina Skov, der er chefkonsulent i karriererådgivningen i Akademikernes A-kasse.  

”En af grundene er, at vi ved, at mange ledere bruger deres netværk, når de søger efter nye medarbejdere,” siger hun. 

 

"Vi tilbyder et sted at gå hen, hvor den helt legale præmis er, at man vil netværke, og at det kan føre til et job."

Henning Kaae Glarvig, medstifter af kaffemøder.dk 

 

Det udsagn bliver bakket op af Rekrutteringsanalysen 2019 fra Konsulenthuset Ballisager, hvor 66 procent af et udsnit af private virksomheder svarede, at de brugte netværk ved deres seneste ansættelse.  

Men det er ikke nogen god ide at skilte med det, hvis du søger et job i den virksomhed, som personen, du har inviteret til kaffemøde, arbejder for, mener Tina Skov.  

”Hvis du siger til folk, at du søger et job hos dem, så er sandsynligheden for, at de vil mødes med dig lavere. Det bliver simpelthen for nemt at afvise dig, hvis de ikke har et job til dig på det tidspunkt.” 

”I stedet kan du lægge vægt på, at du er ude på at søge viden og sparring, fordi den branche, modparten arbejder i, interesserer dig. Der dukker tit nogle ting og jobmuligheder op, som man ikke havde forudset. Det kan også være, at et kaffemøde kan hjælpe med at afklare, om du vil ind i en given branche,” lyder det fra Tina Skov. 

Næsten alle jobs fundet via netværk 

En, der i sit arbejdsliv har haft stor gavn af kaffemøder, er Katrine Villarreal Villumsen, der er kommunikationschef i fonden BioInnovation Institute.  

Hun har dyrket kaffemødet lige siden studietiden og har gradvist øget kaffetørsten i takt med, at hun kom ud på arbejdsmarkedet, hvor hun også har lagt meget energi i at brande sin faglige profil inden for kommunikation, sociale medier og amerikansk politik. 

Det er både sket på LinkedIn og dengang X hed Twitter, men også via fysiske netværk, hvor kaffemødet for Katrine Villarreal Villumsen er et vigtigt værktøj.  

”Fordi jeg er så aktiv, kommer der tit invitationer til kaffemøder, fordi vi måske har noget tilfælles. Eller også spørger jeg selv om et kaffemøde med folk, som jeg gerne vil have i mit netværk.” 

På spørgsmålet om, hvornår et kaffemøde har været en succes, er Katrine Villarreal Villumsen ikke i tvivl.  

”Jeg har stort set aldrig søgt et job ad den almindelige vej. Jeg har fået alle mine jobs, på nær et, via mit netværk. For nyligt fik jeg en fratrædelsesaftale fra et job, da min arbejdsplads gik igennem en større organisationsændring. De tre måneder brugte jeg på at drikke kaffe med folk, og det mundede ud i to jobtilbud, som jeg fik via mit netværk,” siger Katrine Villarreal Villumsen. 

 

"Hvis du siger til folk, at du søger et job hos dem, så er sandsynligheden for, at de vil mødes med dig lavere. Det bliver simpelthen for nemt at afvise dig, hvis de ikke har et job til dig på det tidspunkt."

Tina Skov, chefkonsulent hos Akademikernes A-kasse 

 

Hun understreger, at det ikke skal lyde som om, at hun bare drikker kaffe, og at der så på magisk vis dukker et job op.  

”Det kræver, at du er på og brander dig selv over for fremmede mennesker, du ikke kender. Men selvom det kan være hårdt nogle gange i en travl hverdag, så får jeg altid noget ud af et kaffemøde, fordi jeg i det mindste lærer nogle folk at kende, og får dem som en del af mit netværk. Så husker de én til næste gang, hvor de skal bruge en, der kan det, som jeg kan,” siger hun. 

Hold dig interessant og bliv inspireret  

At tage initiativ til et kaffemøde er i sagens natur oplagt, hvis du er arbejdssøgende eller arbejdsløs.  

Men det er mindst lige så vigtigt at tage kaffemøder og udvide sit netværk, selvom du sidder i et job, du er glad for, mener Katrine Villarreal Villumsen. 

“Kaffemøder ser jeg som noget, der gør, at jeg konstant holder min profil ved lige og holder mig interessant for andre. Du skal ikke sidde og putte de næste tre år, fordi du sidder i et fast job, du er glad for.” 

Hos BioInnovation Institute har Katrine Villarreal Villumsen tre medarbejdere under sig i sit team, og dem opfordrer hun også til at gå ud og udvide deres netværk.  

”De skal ud at mødes med folk, danne nye relationer og blive inspireret. På den måde lærer man også nye ting. Man skal ud og se tingene på en anden måde, og det er ikke muligt, hvis man sidder bag en skærm hele tiden.” 

Hvis man er lidt af en introvert type, der føler, det er svært at smalltalke og netværke, så kan Katrine Villarreal Villumsen godt se fidusen i en platform som kaffemøder.dk. 

”Har man det sådan, så tror jeg, det kan være hårdere at komme over den hurdle, at man en gang i mellem får et nej. Så på den måde kan jeg godt se ideen i, at der nogle, der sidder og matcher én med nogen, man finder relevant,” siger hun.