23. okt. 2023

”Der er omløb i pæren”

Hos Elektrikeren i Strandby i Nordjylland er vedvarende energi en hjertesag. Men som ordknap nordjyde med håndværkerbaggrund var kommunikation og markedsføring ikke blandt direktør Tom Jensens spidskompetencer. Han overvejede længe at ansætte en akademiker, men fik ikke rigtig gjort noget ved det. Ikke før Lærke Kristensen, uddannet historiker med flair for formidling, sendte en uopfordret jobansøgning. 

Tekst Rie Helmer 
Foto Henrik Hertz

Det er et Nordjysk elektrikerfirma med stort N. 

Sådan beskriver Lærke Kristensen, kommunikation- og marketingansvarlig i el-installatørfirmaet Elektrikeren, sin arbejdsplads. Samtidig, siger hun, er det også en lidt atypisk nordjysk virksomhed. 

For Lærke Kristensens chef, direktør Tom Jensen, var en af de allerførste herhjemme, der tog en efteruddannelse i vedvarende energianlæg. På hans visitkort, står der både administrerende direktør og ”Autoriseret & VE-certificeret el-installatør”. VE for ”Vedvarende Energianlæg”. 

Det er den del, der er noget mere usædvanligt herovre i den jyske muld, forklarer Lærke Kristensen. 

”Heroppe har vi jo ry for at være et område, der halter lidt bagud på det innovative. Det tager lidt længere tid at få nye ting inkorporeret, og der skal lidt mere overtalelse til, når man foreslår fru Hansen et alternativ til de kendte former for energi”, siger Lærke Kristensen. 

Brug for hjælp til at hæve niveauet

Derfor er det ikke nok med ekspertise og passion for den grønne energi. Man er også nødt til at kunne rådgive og formidle til kunderne, hvorfor de vedvarende energiløsninger er så god en ide, og – ikke mindst – løbende at sætte sig ind i nye regler og tilskudsordninger. 

”Og som ejerleder har man i forvejen mange kasketter på”, siger Tom Jensen. 

”Det går fint, når man bare er et par stykker på arbejdspladsen, men på et tidspunkt opstår der et behov for at gøre noget mere. Jeg kunne se, at der var brug for hjælp til at hæve niveauet for vores kommunikation, markedsføring og strategi for den grønne omstilling”.

Men selv om Tom Jensen allerede i et par år havde overvejet at få en akademiker tilknyttet, kom han hele tiden fra det. 

Lige indtil det lokale jobcenter kom forbi på det årlige besøg. 

”De spørger til ens behov og screener, hvad det er, man eventuelt mangler. Der nævnte jeg så, at jeg godt kunne tænke mig at ansætte en akademiker i et pilotprojekt, tre måneder i første omgang. Og så lå der en ansøgning allerede to dage efter”, fortæller Tom Jensen. 

Han ringede straks til jobcenteret og roste dem for hurtigt arbejde. Men de anede ikke, hvad han talte om, for den uopfordrede ansøgning i indbakken havde intet med jobcenteret at gøre. 

En liste med det, virksomheden havde brug for

”På det tidspunkt var jeg ledig efter en projektansættelse på Frilandsmuseet Hjerl Hede”, fortæller Lærke Kristensen. 

”Men jeg tænkte, at det ikke kunne passe, at der ikke var nogen, der havde brug for mig! Så jeg kiggede på Google Maps og fandt en række virksomheder, som jeg skrev til. Tom og Elektrikeren var de første. Jeg researchede grundigt på virksomheden og sendte ham en mail med en liste over alle de opgaver i firmaet, jeg kunne se, jeg kunne hjælpe med. Det var i ugen op til jul. I første uge af januar begyndte jeg i praktik hos Elektrikeren”. 

"Når man selv har bygget en virksomhed op fra bunden, kan det godt blive lidt irriterende, når folk nærmest ikke aner, hvilken virksomhed, de søger job i”

Tom Jensen


God research og omløb i pæren

Lærke Kristensen havde med andre ord ramt hovedet på sømmet i sin uopfordrede ansøgning. For rigtig mange, som søger job hos Elektrikeren, ser mest deres egne behov, forklarer Tom Jensen. 

”Mange sætter sig ikke ind i virksomheden i forvejen. De er kun interesserede i, om de kan få et arbejde, og hvad de kan få i løn. Når man selv har bygget en virksomhed op fra bunden, kan det godt blive lidt irriterende, når folk nærmest ikke aner, hvilken virksomhed, de søger job i”, forklarer Tom Jensen og fortsætter: 

”Men Lærke havde lavet sin research. Det har meget at sige. For det fortæller mig, at hun kan tænke sig om. Der er omløb i pæren”, siger han. 

Den første akademiker i virksomheden

Lærke Kristensen begyndte i praktik. I første omgang i en måned. 

”Men før måneden var omme, havde jeg besluttet, at hun skulle blive”, siger Tom Jensen. 

Det var nu ikke fordi Lærke Kristensen kunne det hele fra første dag. Og heller ikke fordi alle medarbejderne i el-firmaet var overbeviste. Tværtimod. 

For det første var hun den første akademiker på arbejdspladsen. Og selv om hun er fra Strandby, så havde hun også været væk for at tage sin uddannelse på Københavns Universitet. Så hun var både akademiker og ”fra storbyen”, som hun siger.  

”Mine nye kolleger var bestemt venlige. Men de skulle lige se, hvad jeg kunne, før de troede på det. Heroppe er det ikke ord, der tæller. Der skal handling til, ikke så meget snak”.

Så Lærke Kristensen tog fat. Blandt andet tog hun telefonen, når kunderne ringede ind med opgaver. 

”Her var håndværkerne nødt til at være uhyre tålmodige med mig, for jeg skulle lære et helt nyt fagsprog. I starten skulle de leve med ordrebeskrivelser, hvor jeg skrev ting som: ”Udskift den der dævl, der aktiverer den der tingest ude i tutten”. ”Mener du en afbryder?”, spurgte de. Jeg anede heller ikke, at der er mere end en slags kabel”, griner Lærke Kristensen og uddyber: 
 
”I starten forstod de simpelthen ikke, hvor lidt kendskab til elektrikerfaget, jeg havde”. 

Systematisk tilgang og en evne til at tale med alle

Men Lærke Kristensen kom hurtigt efter det. Og hvor hun ikke havde indgående viden om elektrikerfaget, kunne hun til gengæld imponere med andre kompetencer. For eksempel evnen til at sætte sig hurtigt ind i kompliceret stof. Selv at kunne finde løsninger. Sin systematiske tilgang og sin evne til at tale med alle. 

”Når der for eksempel kommer en ny varmepumpepulje, så er det god service, at vi ikke bare kan sætte varmepumpen op, men også kan hjælpe kunderne med at søge penge til den varmepumpe. Der siger Lærke ”Tag dit MitId med herned, så finder vi ud af det sammen”, forklarer Tom Jensen. 

Lærke Kristensen supplerer: 

”Mange har ikke selv kompetencerne til at søge en pulje. Men det er måske netop dem, der har mest brug for tilskuddet til en varmepumpe, der har svært ved at søge”, forklarer hun.  

”Det gør mig glad at kunne hjælpe. Jeg kan mærke, at jeg gør en forskel. Sådan er det i de her små samfund. Der må man også gerne lige kunne hjælpe med at indstille køleskabet”, uddyber Lærke Kristensen.

At kunderne er glade for hjælpen, kan tydeligt ses i Lærke Kristensens skab, som bugner af After Eight chokolade. Men værdien er også tydelig andre steder. 

Der er penge i ”Lærke-effekten”

Lærke Kristensens arbejde kan nemlig også aflæses direkte på Elektrikerens bundlinje. 

I 2021 var omsætningen 14 millioner kroner. 

Efter Lærke Kristensen blev ansat, er den steget til næsten 26 millioner kroner i 2022. 

Det er ikke kun, fordi der er kommet en dygtig akademiker med ombord i firmaet - ”Der har også været et boom i varmepumper”, fortæller Tom Jensen og fortsætter: 

”Men det er helt klart også udtryk for ”Lærke-effekten”. 

Udover rådgivning af el-virksomhedens kunder har Lærke Kristensen også stået for at løfte markedsføringen og kommunikationen internt og eksternt. Derudover har hun stået i spidsen for digitalisering og effektivisering af arbejdsprocesserne i firmaet. 

Et eksempel på, hvor hun har brugt sin systematiske tankegang fra sin uddannelse, er et nyt stregkodesystem, som Lærke Kristensen fandt på, da hun observerede, hvor besværligt papirarbejdet indimellem var for firmaets håndværkerne. 

”Der kunne nemt opstå fejl i beskrivelsen af de forskellige materialer”, forklarer hun. 

”Der er ti forskellige indmuringsdåser og ti forskellige samlemuffer og så videre. Så nu har vi indført stregkoder på alle materialer, så de bare skal scanne de materialer, de bruger. Det skal gå stærkt, og det skal være nemt”, forklarer Lærke Kristensen. 

Tingene bliver løst

På spørgsmålet om, hvad han især sætter pris på, ved at arbejde tæt sammen med en akademiker, siger Tom Jensen, at Lærke Kristensen og han komplementerer hinanden. 

”Nu kan jeg lægge vigtige opgaver fra mig. Nu tager hun sig af det, og tingene bliver løst. Det har jeg ikke været vant til”. 

Tom Jensen


”For eksempel ville vi i firmaet gerne lave større solcelleanlæg til landbrug og virksomheder, som vi har mange af heroppe. Men reglerne er anderledes og mere komplicerede end for solceller til almindelige parcelhuse. Så siger jeg: ”Lærke, kan du ikke lige finde ud af, hvordan det fungerer?” Og så fortæller hun mig, hvordan det hænger sammen. Det kan godt ske, at det ikke var blevet til noget, hvis jeg selv skulle have taget 3-4 uforstyrrede timer ud til at læse op på det”, siger Tom Jensen og fortsætter: 

”Nu kan jeg lægge vigtige opgaver fra mig. Nu tager hun sig af det, og tingene bliver løst. Det har jeg ikke været vant til”. 

Akademiske kompetencer kan bruges overalt

Lærke Kristensen selv er ikke i tvivl om, at hun som akademiker netop har tillært sig kompetencer, som kan bruges i en række sammenhænge. For eksempel bruger hun nøjagtig de samme redskaber og tilgange i sit nuværende job, som hun gjorde i sin projektansættelse på museet tidligere. 

”Jeg har bare skiftet høtyven ud med en varmepumpe”, griner hun. 

”Det, man lærer som akademiker, kan bruges alle steder. Det handler om at identificere, analysere, formulere og søge at løse en problemstilling. Det er noget, vi har med fra studiet. Evnen til at sætte os ind i data og skabe mening på kort tid. Det er det, der gør, at man kan klare uddannelsen. At man hurtigt kan se på tværs, se strømninger”, uddyber Lærke Kristensen. 

Udover arbejdsopgaver, der kræver at man kan gøre komplekst stof lettilgængeligt og gennemskue store mængder af information, bruger Lærke Kristensen også sine kompetencer på at skaffe Elektrikeren mere og bedre synlighed i lokalsamfundet. 
”Lærke har blandt andet sørget for, at vores tilbud ser bedre ud, vi har fået ny hjemmeside, og vi er mere aktive på Facebook. Jeg kan høre på kunderne, at de lægger mærke til vores Facebook-opdateringer”, fortæller Tom Jensen. 

”Da Lærke skulle holde sommerferie, havde hun gjort 4-5 Facebook-opslag klar på forhånd. Så røg de på automatisk, mens hun var væk. Sådan er det hele vejen igennem, det er velovervejet og systematisk, det, hun gør. Og medarbejderne er glade for at være i en virksomhed, der er synlig. Det hele er med til at løfte vores firma”, siger han. 

Der er hjælp at få til alt med ord

Hos Elektrikeren i Strandby har håndværkerne nu også vænnet sig så meget til at have en akademiker med på holdet, at de ikke længere ville undvære hende. 

I dag kommer mange af dem selv med ideer til content marketing, de små film på Facebook, hvor kunderne for eksempel får demonstreret, hvordan man betjener en varmepumpe. Og kollegerne benytter sig også af Lærke Kristensens flair for ord i andre sammenhænge. 

”Vi går til hende med alt, der handler om kommunikation”, siger Tom Jensen. 

Selv er han ikke den store ordforbruger, så når direktøren sender en mail eller sms er det gerne helt korte beskeder. 

”Den længste mail, jeg nogensinde har fået fra Tom, var på 38 ord”, griner Lærke Kristensen og fortsætter.

”Det er kendetegnende for alle mine kolleger, at de er ret fåmælte. Her er det mig, der kommer med ordene. Så både Tom og de andre elektrikere tager fat i mig, når det gælder alt med ord, uanset om det handler om arbejde eller er privat”.