En ny undersøgelse, som Akademikernes A-kasse står bag, stiller skarpt på, hvordan et meningsfuldt arbejdsliv kan se ud for de unge, der efter endt studie står over for at skulle træde ind på arbejdsmarkedet inden for de næste 3-7 år.
For generation Z og generation Alpha stiller nye krav til deres arbejdsliv, og det får betydning for de unge selv, deres kolleger, chefer og omgivelser i øvrigt.
Du kan læse mere om hvordan undersøgelsen er blevet til og få en lyn-intro til generationerne Z og Alpha ved at læse nærmere længere nede på denne side.
Og her kan du gå på opdagelse i undersøgelsen eller læse hele undersøgelsen i bladreformat her.
Vi oplever i øjeblikket et signifikant generationsskifte, da de første medlemmer af Generation Z (født mellem 1995-2009) begynder at komme ind på arbejdsmarkedet, mens Generation Alpha (født mellem 2010-2024) er på vej igennem deres skoletid (McCrindle, 2023).
Generation Z og Alpha er de første fuldt globale generationer, der blev formet i det 21. århundrede, forbundet via digitale enheder og engageret gennem sociale medier. De navigerer i en verden, der kæmper med effekterne af klimakrisen, økonomisk ustabilitet og en voksende mental sundhedskrise. Som følge heraf redefinerer de i stigende grad deres holdninger til arbejde og den rolle, arbejdet skal spille i deres liv.
Et par generelle nedslag:
Kilde: McCrindle, M. (2023) Understanding generation alpha, McCrindle
I et nyt studie har Akademikernes A-kasse i samarbejde med Bespoke Manyone undersøgt unges forventninger og syn på deres fremtidige arbejdsliv.
Studiet har fokus på det akademiske arbejdsliv i Danmark og er blevet til på baggrund af en kvalitativ analyse baseret på en omfattende researchproces kaldet horisontscanning.
Horisontscanning er en metodisk tilgang inden for fremtidsstudier, hvor man systematisk indsamler forandringssignaler, som kan observeres i nutiden. Et forandringssignal kan eksempelvis være en ny adfærd, en ændring i værdier, eller nye tendenser og trends opfanget gennem generationsstudier. Generationsstudierne omhandler primært Generation Z, men der er også inddraget viden om Generation Alpha for at kunne se tilstrækkeligt langt ind i fremtiden.
Forandringssignalerne er blevet analyseret for at finde frem til relevante mønstre og temaer, der kan gøre os klogere på fremtiden og inspirere os til at gå i dialog med den.
En del af undersøgelsen består af interviews med seks unge, som er i gang med deres videregående uddannelser. De er med for at sikre, at de unges egne stemmer med og for at kunne holde deres perspektiv op imod nogle af de store globale trends, som vi kender til.
Studiet er udarbejdet i efteråret 2022 - foråret 2023 af Bespoke Manyone i samarbejde med en kernegruppe fra Akademikernes A-kasse.