Af Heidi Nielsen
I september starter mange forventningsfulde studerende på deres nye studie. Men bag forventningens glæde gemmer sig også et pres og en usikkerhed. Flere studerende tror nemlig, at alle andre allerede har styr på både det faglige og det sociale.
Det fortæller Astrid Gufler, uddannelsespolitisk chef i Djøf:
”Mange tror, at de andre allerede kender alle teorierne og ved, hvordan man begår sig på universitetet. Andre tror måske, at man skal have en karriereplan fra første dag, eller har et overdrevet fokus på, hvilke karakterer man skal have, hvilket studiejob man skal lande, og hvad studiet skal føre til på sigt. Men fokus bør være på at lære, udvikle sig og finde glæden ved studielivet - ikke kun på karakterer og fremtidige job,” siger hun.
Fra de studerende medlemmer i Djøf hører hun også, at det sociale pres kan være stort. Også selvom rusforløbene mange steder er blevet mere inkluderende end tidligere år.
"Det kan stadig være udmattende at skulle finde venner, især hvis man ikke er meget ekstrovert eller har lyst til at deltage i fester med højt alkoholforbrug,” siger Astrid Gufler.
En studerendes høje forventninger
Laurits Rasmussen er statskundskabsstuderende på 10. semester ved Københavns Universitet. Han husker tydeligt, hvordan det var at begynde på nyt studie og have høje forventninger til sig selv og den kommende studietid.
Når man sidder i et auditorium med hundredvis af medstuderende, kan det være intimiderende at række hånden op og risikere at afsløre, at man ikke ved lige så meget som de andre.
Laurits Rasmussen, Statskundskabsstuderende, Københavns Universitet
Han havde oprindeligt søgt ind på ’Politics, Philosophy and Economics’ i England og var kommet til samtale, men kom ikke ind:
"Så tænkte jeg, at statskundskab herhjemme også kunne blive spændende. Nu skulle jeg vise, at jeg kunne noget. Jeg havde en forestilling om, at jeg skulle bevise, at jeg var værdig til det snit, jeg var kommet ind med,” siger han.
Til at begynde med holdt han sig tilbage i undervisningen, fordi han var bange for at sige noget forkert foran de andre til forelæsningerne.
"Vi sad til forelæsning, hvor underviseren stillede spørgsmål for at engagere os. Da vi var færdige, var der måske 70 procent af svarene, hvor jeg tænkte, at jeg også kunne have rakt hånden op. Men følelsen af at sidde dér blandt næsten 300 studerende og række hånden op foran så mange mennesker. Det var lidt af en præstation i sig selv,” husker han tilbage.
"Når man sidder i et auditorium med hundredvis af medstuderende, kan det være intimiderende at række hånden op og risikere at afsløre, at man ikke ved lige så meget som de andre.”
Bagud på point
Laurits Rasmussen var flyttet fra Fyn til København samme uge, som han startede på studiet.
"Det var meget overvældende, fordi alting var nyt. Jeg tror, at det pres gjorde, at den første uge var låst fast på det sociale,” siger han og tilføjer:
"Jeg havde hørt, at rusforløbene var de bedste uger i livet. Men jeg følte hurtigt, at hvis jeg ikke var med hele tiden, så var jeg bagud på point. I gymnasiet har man en fast klasse og et naturligt fællesskab. På universitetet skal du selv skabe det. Hvis du ikke får en base, kan du hurtigt føle dig udenfor.”
Astrid Gufler er også tovholder for Djøfs Trivselsalliance. Den blev dannet i 2022 som et netværk mellem universitetsledere, studerende og eksperter med fokus på at styrke de studerendes trivsel gennem konkrete initiativer.
Når man tør sige højt, hvordan man har det, opdager man, at mange andre føler det samme. Jeg har oplevet, at bare det at sige, ‘jeg synes, det er svært’, kan åbne for en snak med andre, som går rundt med de samme tanker. Så føler man sig ikke alene, og det gør en kæmpe forskel i hverdagen.
Laurits Rasmussen, Statskundskabsstuderende, Københavns Universitet
Hun nævner for eksempel introforløbet som en del af løsningen på at mindske presset på de nye studerende:
"Det er for eksempel ikke alle jurastuderende, der vil være advokat eller økonomer, som drømmer om at blive være partner i et stort konsulenthus. Vi mister dem, hvis det er det eneste, vi viser frem. Derfor er det vigtigt også at invitere færdige kandidater ind, som har gjort noget andet, måske taget en mere snørklet vej, truffet andre valg og ikke fået topkarakterer i alle fag. Vi skal sige højt fra starten, at vi alle har noget, vi synes, er svært i studietiden. Det er helt normalt, og det skal italesættes,” siger Astrid Gufler.
Konkurrencekultur
Det kan dog også være små greb i undervisningen, der skaber psykologisk tryghed og gør det lettere at tale åbent om usikkerhed.
"På universitetet kan der indimellem opstå en konkurrencekultur og flertalsmisforståelser, hvor man for eksempel tror, at alle andre kan mere end én selv. Her kan underviserne gøre en forskel ved at italesætte, at vi er her for at lære, ikke for at have styr på det hele fra dag ét. De kan invitere til spørgsmål og hylde, at studerende spørger om det, de ikke ved eller forstår. Og de kan opfordre til, at vi kan støtte og sparre med hinanden frem for at være i konkurrence,” siger Astrid Gufler.
Hun opfordrer desuden de studerende til selv at opsøge vejledning, finde studiegrupper eller andre fællesskaber.
”Det kan blive ensomt, hvis ikke man bliver en del af et fagligt eller socialt fællesskab. Det er en stor del af studiet, og det er også vigtigt, fordi man så har nogen at tale med - også om sine usikkerheder,” siger hun.
Okay at svare forkert
HFor Laurits Rasmussen er det blevet lettere at være studerende hen ad vejen. Det er nemlig med tiden gået op for ham, at alle ikke ved alt.
"I begyndelsen føltes det, som om alle andre var meget klogere end mig. Jeg var bange for at dumme mig. Men da jeg fandt ud af, at de fleste faktisk sad med de samme spørgsmål, blev det lettere at turde sige noget i timerne,” siger han.
Han ville dog gerne have vidst, at det er okay at være nysgerrig og svare forkert.
"Når man tør sige højt, hvordan man har det, opdager man, at mange andre føler det samme. Jeg har oplevet, at bare det at sige ‘jeg synes, det er svært’, kan åbne for en snak med andre, som går rundt med de samme tanker. Så føler man sig ikke alene, og det gør en kæmpe forskel i hverdagen,” siger Laurits Rasmussen.
Kom godt fra (studie)start: Gode råd til at trives som studerende:
Giv plads til fejl og læring
Universitetet handler ikke kun om karakterer. Du er der for at lære, og fejl er en naturlig del af processen. Vær bevidst om, at ting tager tid.
Tal om din usikkerhed
Når du deler dine tanker med andre, opdager du hurtigt, at de fleste føler det samme. Det kan være en lettelse at vide, at du ikke er alene. Brug eventuelt studievejledningen, underviserne eller dine medstuderende til at tale med.
Søg fællesskaber - også de små
Det kan være studiegrupper, en læseklub eller en kop kaffe efter forelæsningen. Det er nemmere at trives, når man deler oplevelser med andre.
Lad være med at planlægge hele din karriere nu
Du behøver ikke have en færdig plan for karakterer og karriere fra starten. Brug tiden på at lære, være nysgerrig og finde ud af, hvad der interesserer dig.
Kilde: Astrid Gufler, uddannelsespolitisk chef i Djøf
Faktaboks: Pres på de studerende
En undersøgelse fra Djøf i 2022 bakker op om det pres, mange studerende oplever i studietiden.
35 procent er helt enige eller enige i, at der er hård intern konkurrence på deres studie. Blandt jurastuderende er andelen 67 procent.
24 procent oplever stress i høj eller meget høj grad.
28 procent oplever ensomhed på deres studiested.
Kilde: Djøfs studielivsundersøgelse, 2022