Gå videre til hovedindhold

Startup Inkubator København

Det næste startup-program kører fra den 17. september 2025 til 5. december 2025. Sidste frist for tilmelding er den 21. august 2025 klokken 23.59.

 

Startup Inkubator er et intensivt, 3-måneders iværksætterprogram. Programmet kombinerer specialiseret undervisning med adgang til Danmarks førende iværksættermiljø.

Du får mulighed for at samarbejde med eksperter og nyde kontorplads i inspirerende omgivelser midt i hjertet af København.

Læs om iværksætteri på dagpenge

Cases fra tidligere forløb

Skal du være iværksætter i 2025?

Det næste startup-program kører fra den 17. september 2025 til 5. december 2025. Sidste frist for tilmelding er den 21. august 2025 klokken 23.59.

Du skal være medlem af Akademikernes A-kasse for at kunne ansøge om optagelse i Startup Inkubator.

Startup Læringsunivers

Uanset om du har et fuldtidsjob, er mellem jobs eller leder efter din næste store mulighed, kan du i dit eget tempo mestre alt fra lancering til vækst, og skabe en stærk forretning med kurser, artikler og viden i Startups Læringsunivers.

Startup Inkubator Online

Vi er i gang med at bygge det mest ambitiøse online inkubatorprogram for akademikere med iværksætterdrømme. Det er digitalt, fleksibelt og spækket med det, du faktisk har brug for: Mentoring, netværk, feedback og fællesskab.

Kan jeg udforske min forretningsidé mens jeg modtager dagpenge?

Ja. Som medlem af Akademikernes A-kasse kan du trygt udforske iværksætteri, også mens du er på dagpenge.

Vi har har sørget for, at vores iværksætterprogram er tilrettelagt, så du kan gå videre i din opstartsproces uden at komme i clinch med dagpengereglerne.

Bliv inspireret af videoer med deltagere i Akademikernes Startup

The -able: En bedre fremtid for mennesker på flugt

Kirstine Kruse havde ikke tænkt, hun skulle være iværksætter, men da coronapandemien kom, satte den skub i en masse tanker hos Kirstine. I dag har hun virksomheden The -able, som støtter mennesker på flugt i at leve af deres kunsthåndværk ved at sælge deres varer videre bl.a. som firmajulegaver.

aParently: aftalt forældreskab

Hør CEO og co-founder af aParently, Jacob Lennheden, fortælle om tankerne bag at skabe en matchmakingplatform for folk, som gerne vil have børn uden at være i et romantisk parforhold og om hvordan Akademikernes Startup har hjulpet dem i processen.

LOUK: Jordnær rumteknologi

Christina Toldbo har egentlig læst astrofysik, men ville gerne lave noget mere jordnært. Sammen med to andre startede hun virksomheden LOUK, som anvender rumteknologi til at kigge efter ukrudt i marker for at reducere pesticidforbruget. Hør også, hvad de har fået ud af at være en del af Akademikernes Startup.

Studio Flør: Kreativt studie

Hør Stine Nørgaard Bjerg fortælle, hvad der skete, da hun valgte at ændre retning i arbejdslivet - fra en baggrund i jura til opstart af virksomheden Studio FLØR.

Mimic Seafood

Se Ida Speyer, Co-founder og CEO i startupvirksomheden Mimic Seafood fortælle om de første skridt mod at gøre plantebaserede fiskealternativer til en lige så normal del af hverdagen som plantemælk og plantefars.

UVision: Undervandsrobotteknologi

Morten Beier tog springet fra konsulentverden til at udleve sin drøm om at starte sin egen robotteknologi-virksomhed.

Indhold fra læringsuniverset

Startup Mindset

Alt for mange iværksættere fejler, fordi de går i stå i idéfasen eller bruger for lang tid på at forfine deres produkt, før de overhovedet tester det på markedet.

Design dine ydelser

Alt for mange iværksættere fejler, fordi deres produkt eller service aldrig nogensinde kommer til at hænge sammen med markedet og altså kunderne. På den vis har de så at sige lavet en løsning, der ikke er noget problem til.

Lær af de bedste: Le Gammeltoft

Denne Mesterlære giver dig et unikt indblik i, hvordan Le Gammeltoft arbejder med sin branding strategi.

AI som din co-founder

Dette kursus giver en dybdegående introduktion til, hvordan ChatGPT kan anvendes i professionelle og kreative arbejdsprocesser.

Fra kundebehov til skarp forretningsidé

Dette kursus giver dig de nødvendige redskaber til at udvikle og sælge en ydelse eller et produkt, der matcher kundernes behov. Vi fokuserer på praktiske metoder til at teste og validere idéer, så du kan minimere risikoen og maksimere din chance for succes.

Fra mission til visuel identitet

Før du kan udvikle en visuel identitet, er det vigtigt at have styr på din mission og målgruppe, da disse elementer er centrale for din visuelle fortælling.

Lær af de bedste: Heini Zachariassen

I denne Mesterlære får du et unikt indblik i, hvordan Heini Zachariassen har bygget verden største vin app: Vivino.

SoMe annoncering

Succesfuld markedsføring handler ikke om held – det handler om strategi. Når du forstår, hvordan du rammer de rigtige kunder med de rigtige budskaber, kan sociale medier blive din mest effektive salgskanal.

Lær af de bedste: Lennart Lajboschitz

Den sociale iværksætter, der skabte og siden solgte selskabet bag Tiger butikkerne, har i årevis ladet sit professionelle liv styre af den mission, han har defineret

Lær af de bedste: Eske Willerslev

Eske Willerslev er drevet af et eventyr, men det er ikke et sports-eventyr om at nå Mount Everest. Det er et videnseventyr.

Tjen penge med Facebook og Instagram

Dette kursus klæder dig på til at arbejde professionelt med annoncering på Facebook og Instagram – fra strategiske overvejelser til kampagneopsætning, sporing og evaluering.

Lær af de bedste: Andreas von der Heide

I denne Mesterlære giver Andreas von der Heide dig et sjældent indblik i, hvordan en af de store danske vækstsucceser konkret arbejder med at skabe en iværksætterkultur, der gennemsyrer hele virksomheden.

De Entreprenante - podcast om iværksætteri

Alle afsnit af podcasten

De Entreprenante med Løvens Hule Special: A Working Theory

De Entreprenante med Bastian Møller

De Entreprenante med UFPA

Startup Inkubator København

Igennem vores iværksætterprogram har Akademikernes A-kasses medlemmer fået hjælp til at skabe over 1.400 virksomheder.

Det gør Startup til et af de største iværksætterprogrammer i Danmark.

Tre intensive måneder

Startup Inkubator er for dig, der allerede har taget beslutningen om, at du vil være iværksætter og har gjort dig tanker om markedet, kunder og konkurrenter. Programmet inkluderer workshops og oplæg, kontorplads, samt sparring med advokater, forretningsudviklere og andre iværksættere. 

Forløbet varer 3 måneder og kører 3 gange årligt og vi optager 60 startups i København.

Vi har skabt et miljø, hvor iværksættere kan få den sparring og rådgivning, de har brug for. Vi tilbyder et kompakt forløb, der inkluderer hands-on forretningsrådgivning og praktiske indspark gennem workshops og oplæg.

I de 3 måneder forløbet varer, får du:

  • en kontorplads sammen med andre iværksættere
  • en tilknyttet mentor
  • workshops inden for konceptafprøvning, salg og præsentationsteknik
  • oplæg fra eksterne eksperter og iværksættere om mere specifikke emner som varemærkebeskyttelse,
  • sociale medier, jura for iværksættere og meget andet
  • juridisk sparring med nogle af landets førende advokatvirksomheder
  • finansiel rådgivning med dygtige økonomiske rådgivere
  • sociale arrangementer og support fra startup-programmets faste koordinatorer
  • overblik over øvrige iværksætterinitiativer og kontorfællesskaber, så du er klædt på til næste skridt efter de 3 måneder

Din status som ledig er stadig den samme

Bemærk at reglerne for dagpenge stadig gælder, selvom du er en del af startup-programmet. Deltagelse er således ikke meritgivende ift. din ledighedsstatus.

Hvis du har spørgsmål til din ledighedsstatus, opfordrer vi dig til at ringe til os på telefonnummer 33 95 03 95.

Spørgsmål og svar om Akademikernes Startup

Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til os på startup@aka.dk.

Hvor lang tid varer et forløb?

Et forløb varer 3 måneder. Forløbet har en start og slutning, så der optages ikke deltagere undervejs.

Vi har 3 forløb på et år:

  • Januar til og med marts
  • April til og med juni
  • September til og med november
Hvor mange optager I i hvert forløb?

Vi optager 60 startups i København.

Hvem kan blive en del af programmet?

Akademikernes Startup Inkubator er et eksklusivt tilbud til alle medlemmer af Akademikernes A-kasse, som har en konkret forretningsidé eller en allerede etableret startup.

Det er en fordel, hvis du har gennemført mikrokuserne i Startup Basics - eller har erfaring med de emner, der bliver gennemgået: Udvikling af Forretningsidé, Validering af Forretningsidé og Salgindsatsen. Dette er dog ikke et krav.

Vi optager både solo-iværksættere og teams. Vi vil dog kun modtage en ansøgning pr. startup. Det vil sige, at hvis I er et team, skal I udvælge en primær kontaktperson, som sender ansøgningen på vegne af startup-teamet.

Programmet er på dansk og alt kommunikation foregår således på dansk. Det er derfor nødvendigt, at du som ansøger som minimum kan forstå og læse dansk.

Ud over at være medlem, er der en række kriterier for at komme i betragtning til programmet.

For at komme med i Startup Inkubator-programmet skal du:

  • Være – eller blive – medlem af Akademikernes A-kasse
  • Kunne deltage aktivt i programaktiviteter i dagtimerne
  • Have taget beslutningen om at du vil være selvstændig/iværksætter
  • Kunne redegøre for din forretningsidé og have undersøgt dit marked, dine kunder, konkurrenter og indtjeningsgrundlag. Det kan også være, at du allerede har etableret en iværksættervirksomhed
  • Ønske aktivt at deltage i workshops og sparring med mentorer
  • Ønske at blive en del af et stærkt fælleskab og netværk med de øvrige iværksættere
  • Som minimum kunne forstå og læse dansk. Programmet er på dansk og al kommunikation foregår derfor på dansk.

Mødeindkaldelser og tilmelding til workshops og sparrings-samtaler foregår via Mit AKA.

Skal alle i teamet være medlemmer? 

Blot en deltager i et team skal være medlem af Akademikernes A-kasse, eller i proces til at blive medlem, for at kunne blive optaget.

Ved yderligere spørgsmål angående medlemskab og deltagelse i Startup Inkubator er du velkommen til at skrive til os på startup@aka.dk

Hvad tilbyder vi?

Vi tilbyder dig at blive en del af et 3-måneders iværksætterprogram:

  • Hands-on sparring og forretningsrådgivning med mentorer og forretningsudviklere
  • Fagligt relevante workshops inden for eksempelvis konceptafprøvning, salg og præsentationsteknik. Alle workshops er handlingsorienterede og giver konkrete værktøjer til det at være iværksætter.
  • Oplæg fra eksterne eksperter og iværksættere om specifikke emner som varemærkebeskyttelse, social media, jura for iværksættere og meget andet
  • Sociale arrangementer og support fra Startups faste koordinatorer
  • Overblik over øvrige iværksætterinitiativer og kontorfællesskaber, så du er klædt på til næste skridt efter de 3 måneder hos os.
Koster det noget at være en del af Startup Inkubator?

Vi tilbyder en plads på iværksætterkontoret med adgang i tidsrummet 7-19.

Prisen er 500 kr. for de 3 måneder, programmet varer, hvor betalingen går til kaffe og te og diverse forplejning til sociale arrangementer.

Betalingen er en forudsætning for at deltage i programmet og vil blive opkrævet inden programstart.

Får jeg befordringsfradrag for deltagelse i aktiviteter under Startup Inkubator?

Du får desværre ikke befordringsfradrag for deltagelse i workshops og andre events tilknyttet Akademikernes Startup. 

Bliver jeg undtaget fra at søge job, mens jeg er del af Startup Inkubator?

Nej.

Deltagelse er ikke meritgivende ift. din ledighedsstatus. Reglerne for dagpenge gælder derfor stadig, selvom du er en del af Startup Inkubator. Hvis du har spørgsmål opfordrer vi dig til at ringe til os på telefonnummer 3395 0395.

Læs om reglerne for selvstændige, bibeskæftigelse og dagpenge som iværksætter

Hvad kan jeg forvente når jeg er blevet optaget på Startup Inkubator?

Netværk, sparring, læring - læs om alle fordelene