Af Morten Bjerregaard
Hvordan kan man se, om en hummer er frisk uden at røre ved den? Eller hvor de små fiskeben gemmer sig i en fiskefilet?
Det mener den 28-årige ingeniør og iværksætter Bjørn Uttrup Dideriksen at have fundet svaret på. Han er CEO og medstifter af den aalborgensiske virksomhed SPKTRA, der har udviklet et hyperspektralt kamera, som via en avanceret billedteknologi kan analysere det kemiske indhold i objekter blot ved at se på dem.
"Teknologien gør det muligt for robotter, der har vores kamera tilknyttet, at se ting, som det menneskelige øje aldrig vil opdage. Vores kamera kan se, hvad der er på overfladen, men også hvad der er inde i et objekt, hvis det kan gennemlyses," lyder det fra Bjørn Uttrup Dideriksen.
Men hvordan adskiller et hyperspektralt kamera sig fra de kameraer, vi alle kender? Kort fortalt registrerer det langt flere bølgelængder - eller farver i daglig tale - end vores øjne. Og hvor et almindeligt kamera ser rød, grøn og blå, kan SPKTRAs hyperspektrale kamera opfange 400 bølgelængder.
Vi gør det muligt for virksomheder at automatisere opgaver, som før krævede menneskelige sanser, og så sikrer det en mere ensartet kvalitet.
Bjørn Uttrup Dideriksen, CEO og medstifter af SPKTRA
Med al den ekstra information kan kameraet afkode, hvordan et stof eller objekt er sat sammen kemisk. Og det er blandt andet kommet en lokal fiskefabrik i Nordjylland til gode. De bruger SPKTRAs kamera til kvalitetskontrol af blandt andet hummer og rejer.
"Der er forskel på, hvordan kemien er i en frisk hummer i forhold til dårlig hummer, og det opfanger vores kamera. Vi gør det muligt for virksomheder at automatisere opgaver, som før krævede menneskelige sanser, og så sikrer det en mere ensartet kvalitet," siger Bjørn Uttrup Dideriksen.
Sådan giver du din startup en flyvende start
Vil demokratisere teknologien
Idéen til SPKTRA opstod, mens Bjørn Uttrup Dideriksen i 2022 læste til elektronikingeniør på Aalborg Universitet, hvor han fik interesse for hyperspektrale kameraer.
Den originale plan var, at Bjørn Uttrup Dideriksen sammen med sine to medstiftere ville købe et hyperspektralt kamera og derpå udvikle software og gøre det til en forretning.
Men det viste sig hurtigt at blive alt for dyrt. For et hyperspektralt kamera kostede dengang mere end en million kroner. I stedet besluttede de sig for, at de ville bygge deres eget kamera fra bunden med et mål om at reducere prisen kraftigt, så flere kunne få glæde af teknologien.
Vi kom ind med en teknologi, som kunne bruges til rigtig mange ting. Men det betød også, at vi var lidt i vildrede, fordi vi var meget i tvivl om, hvilken retning vi skulle gå i.
Bjørn Uttrup Dideriksen, CEO og medstifter af SPKTRA
Og det er i dag lykkedes for den unge virksomhed. Indtil videre har de lavet fem hyperspektrale kameraer, hvoraf et af dem allerede er i drift på den nordjyske fiskefabrik.
"Efter flere års udvikling af egen hardware, software, egen optik og algoritmer er det lykkedes os at lave et hyperspektralt kamera, som vi har prissat til 75.000 kroner. Det gør os unikke. Og det vil også gøre, at flere virksomheder vil kunne benytte vores produkt i deres produktion," siger Bjørn Uttrup Dideriksen.
Værdifuldt iværksætter-forløb
Som en del af forretningsudviklingen har SPKTRA også deltaget i Akademikernes A-kasses Startup-forløb, og det hjalp virksomheden med at finde retning.
"Vi kom ind med en teknologi, som kunne bruges til rigtig mange ting. Men det betød også, at vi var lidt i vildrede, fordi vi var meget i tvivl om, hvilken retning vi skulle gå i."
Gennem det fire måneder lange forløb fik Bjørn Uttrup Dideriksen og resten af teamet blandt andet vejledning til at identificere, hvor teknologien kunne skabe størst værdi, og hvor behovet var størst. Det viste sig at være fødevareindustrien.
"Forløbet hjalp os virkelig med at få fokus og lede os i retning af den mest oplagte vej ind på markedet. Og så er det bare skønt, når folk udefra validerer én og siger: ‘Det her giver mening’. Det er en kæmpe motivation," siger Bjørn Uttrup Dideriksen.
Drømmer du om at blive selvstændig? Kom i gang med Akademikernes Startup
Fra fabrik til allemandseje
Fordi SPKTRA har brugt de første par år på at udvikle et produkt, er de stadig i en opstartsfase og først nu på vej til det kommercielle marked.
Men ambitionerne stopper ikke ved at blive en stor spiller i fødevareindustrien. SPKTRA drømmer om at blive allemandseje - bogstaveligt talt.
"Vi arbejder på at gøre det muligt at integrere hyperspektrale kameraer i smartphones. Det lyder måske futuristisk, men det er teknisk muligt allerede nu, og vi er godt i gang med udviklingen," lyder det fra Bjørn Uttrup Dideriksen, som fortsætter:
"Så kan du scanne en avocado derhjemme eller i supermarkedet og få at vide, om den er moden eller ej. Eller tage et billede af koteletten nede i køledisken for at finde ud af, hvor frisk den er. Det er vores vision, selvom der nok går nogle år endnu, før det bliver til virkelighed."
Vær ikke bange for at bede om hjælp
Som iværksætter ved Bjørn Uttrup Dideriksen, at det kræver mange bolde i luften for at få sine virksomhedsdrømme til at blive virkelighed.
Og efter tre år som selvstændig har han fundet ud af, at det er godt givet ud at spørge andre om hjælp - for der er rigtig meget at hente.
"Der er virkelig meget hjælp at hente mange steder fra, som jeg slet ikke var klar over, da vi startede. Fordi vi har brugt meget tid på udvikling af vores produkt, havde vi brug for funding fra fonde, og her var det guld værd for os, at kompetente mennesker fra forskellige startup-miljøer kunne guide os."
Bjørn Uttrup Dideriksen understreger, at det er hårdt arbejde at være iværksætter. Selv har han en arbejdsuge, der overstiger 50 timer, men det har han med glæde, fordi han laver noget, han er passioneret omkring.
"For mig er det bedste ved at være selvstændig, at jeg brænder for det, jeg laver. Så mit råd til kommende iværksættere, der har den gode idé, er, at de skal gå efter drømmen. Det er virkelig fedt at se noget, som engang var en idé, blive til virkelighed, og det er det hele værd," slutter han.
Fire gode råd til nye iværksættere
Få et stærkt team omkring dig
Find nogen, der kan noget andet end dig, og som du stoler på. Du kommer til at stå med alt fra udvikling og salg til økonomi og strategi, så det er afgørende, at I supplerer hinanden godt. Desuden er det langt sjovere at dele rejsen med andre.
Validér dit problem tidligt
Før du bruger tid og penge på at bygge noget, så undersøg om der er reelle kunder, der har brug for det, du vil lave. Jo bedre du kan dokumentere problemet, du løser, desto stærkere står du. Det gælder både over for dig selv og potentielle investorer.
Søg fællesskab og netværk
Find et iværksættermiljø, et acceleratorprogram eller et netværk, hvor du kan dele erfaringer med andre. Det hjælper dig både fagligt og mentalt. Du sparer tid og undgår fejl ved at høre, hvordan andre har grebet tingene an.
Det skal give mening for dig
Du skal ikke lave en startup, bare fordi det lyder sejt. Gør det, fordi du brænder for idéen. For det kræver tid, tålmodighed og hårdt arbejde. Derfor er det vigtigt, at det føles rigtigt, for ellers kan du brænde ud.
Kilde: Bjørn Uttrup Dideriksen, CEO for SPKTRA