Tips til noteteknik

De store mængder af information, du bliver præsenteret for i forelæsninger og pensum, kan du bearbejde og sortere ved hjælp af noteteknikker. Når du finder en noteteknik, der passer til dig, kan det hjælpe dig med at huske indholdet bedre, og når du skal læse op til eksamen.

Vi har samlet tre typer af note-teknikker, som du kan teste af, og forhåbentlig finde én, der passer til dig.

Cornell-metoden

Med denne noteteknik bliver du tvunget til at tage stilling til det, du lige har læst/hørt.

  1. Opdel papiret
    • Forbered notetagningen med at dele dit papir op i tre dele: en stor sektion til dine hovednoter, en lille sidekolonne til spørgsmål eller nøgleord, og en boks i bunden til en opsummering.
    • Opdelingen hjælper dig med at holde styr på informationen på en nem og overskuelig måde.
  2. Notetagning
    • Mens du hører en forelæsning eller læser en tekst, skriver du dine noter i den store sektion. Hold det så kort som muligt.
  3. Gennemgang og refleksion
    • Så hurtigt som muligt efter du har taget noterne, skal du tilføje stikord og spørgsmål i sidekolonnen, så du forholder dig til indholdet, du lige har hørt/læst.
    • Til sidst skriver du med dine egne ord en kort opsummering i bunden af siden. Tag udgangspunkt i de spørgsmål og stikord, du har noteret i sidekolonnen.

 

Ved at gennemgå dine stikord og opsummeringen ofte, bliver det lettere at huske det, du har lært.

Download en PDF-skabelon til Cornell-noter

Lyn-note-teknikken

Med lyn-note-teknikken læser eller lytter du, før du tager noter. Fordelen ved den teknik er, at du skriver noterne med dine egne ord.

  1. Når du har læst eller lyttet, sætter du en timer på ca. 10 minutter 
  2. Skriv alt, hvad du kan huske ned – det er lige meget med kommaer og stavefejl. Alt skal bare ned så hurtigt som muligt.

 

På den måde sorterer din hjerne informationen for dig, og du får skrevet det vigtigste ned.

Outlining-metoden

Fordelen ved outlining-metoden er, at dine noter kommer til at stå i en logisk rækkefølge og er nemme at orientere sig i. Du får en god oversigt over det, du lærer og du kan nemt se, hvad der er vigtigst, og hvad der er detaljer.

  1. Start med at notere et hovedemne
  2. Tilføj underemner, efterhånden som du tager noter. Ryk dem lidt ind, så du kan se, hvad der er hovedemner og underemner
  3. Under hvert underemne kan du tilføje punkter med yderligere detaljer. Hold sætningerne korte, så dine noter er lette at overskue
  4. Når der er et nyt hovedemne, skriver du en ny overskrift og nye underemner med detaljer 

 

Den hierarkiske opbygning gør det lettere at gå tilbage og gennemgå dine noter senere, fordi du hurtigt kan finde de vigtigste ting og forstå sammenhængen.

Er det bedst at tage noterne i hånden eller på computer?

Forskning peger på, at din hjerneaktivitet er større, når du tager noter i hånden, og at den ekstra hjerneaktivitet har betydning for, hvor meget af informationen din hjerne lagrer. Til gengæld er det lettere at søge i din noter, når du skriver på computer.

Hvad enten du vælger at tage noter i hånden eller på computer, er det vigtigt for indlæringen, at du tager aktivt stilling til det, du hører/læser. Og så er det vigtigt, at du så vidt muligt omformulerer indholdet i dine egne ord.

Læs mere om de forskellige metoder

Cornell-metoden  

Lyn-note-teknikken (god, men gammel, video) 

Outlining-metoden 

Noter i hånden vs. en computer