Vender du blikket ud mod verden, vil du i mange tilfælde finde ud af, at du via internationalt arbejde får et større råderum. Det mener iværksætter Henriette Høj Gharib, som har salgsmøder med internationale brands som Netflix og Amazon.
Af Lene Roe Rasmussen Foto PR
I 2022 stiftede Henriette Høj Gharib sammen med tre partnere Podster, en virksomhed, der giver podcastformater nyt liv ved for eksempel at versionere en dansk ørebasker til andre sprog, og omvendt adaptere udenlandske lydformater til det danske marked. Sagt med andre ord er ambitionen med Podster at skabe et internationalt økosystem af podcastproducenter. Og det var ikke første gang, at Henriette Høj Gharibs arbejdsliv gik på tværs af landegrænser.
Før hun blev selvstændig, var hun blandt andet nordisk produktchef hos Bonnier Publications, hvor hun arbejdede ud fra en cross-border-strategi, og senere var hun med til at starte Nordisk Films streamingtjenester op. Hendes interesse for, hvordan man kan give indhold nyt liv i andre lande, er vokset støt derfra.
“I dag er det internationale fokus min klare drivkraft, for jeg synes, det giver mange flere muligheder. Med et internationalt arbejde bliver dit netværk desuden helt naturligt stort, og på den måde føles verden mindre,” fortæller hun.
Men arbejdet med at oversætte indhold til andre sprog er ikke et spørgsmål om bare at overføre indholdet 1:1, har Henriette Høj Gharib erfaret.
“Der er nogle kulturelle koder at tage højde for, så det er vigtigt at være opmærksom på detaljerne, når du arbejder med internationale krydsningsflader. For det har en effekt på, hvordan dit indhold bliver mødt af den enkelte kultur.”
I det hele taget er en bevidsthed om det kulturelle kodeks afgørende for, hvordan forskellige kulturer tager imod dit produkt og dit arbejde, fortæller hun. Det gælder også for selve samarbejdet. Men uanset størrelsen på det marked, du befinder dig i, er det vigtigt at huske dig selv på, at vi alle bare er mennesker.
”Nogle gange kan du godt komme til at føle dig en smule forpustet, og præstationsangsten kan endda melde sig, hvis du skal mødes med nogle internationale giganter, og til sammenligning selv blot er en lille fisk i havet. Jeg har dog erfaret, at de menneskelige relationer er altafgørende, uanset hvor store – eller små – dine samarbejdspartnere måtte være. Det skal du lige minde dig selv om, når du for eksempel drøfter aftaler med alt fra Netflix til Amazon.”
Henriette Høj Gharib, Podster
Som leder i en startup med samarbejdspartnere i forskellige lande er det vigtigt for Henriette Høj Gharib at arbejde målrettet og prioritere sin energi i forhold til de forskellige opgaver.
”Gennem årene har jeg lært at mærke efter og trække stikket, når det er nødvendigt, og så omvendt give den fuld gas på andre tidspunkter. Min erfaring er, at jeg får gladere medarbejdere, fordi de oplever en mere balanceret leder med overskud. Og netop overskuddet er særligt vigtigt, når jeg skal lede et team i en startup, hvor prioriteterne hele tiden skifter, alt imens alle prøver sig frem,” fortæller hun.
Noget, som også har ændret sig, er antallet er udenlandsrejser. Ovenpå corona er de tyndet gevaldigt ud og erstattet med digitale møder.
“Nu tager jeg for eksempel altid et indledende møde digitalt for at afklare, om der er grobund for et videre samarbejde.”
Et andet væsentligt parameter, der spiller ind, når du arbejder på tværs af landegrænser, er selvfølgelig tidsforskellen. Selv forsøger Henriette Høj Gharib at klynge sine møder:
”Jeg lægger eksempelvis møder med US på udvalgte dage, så de ikke er fordelt ud over en masse aftener, hvor det er vigtigt for mig at være sammen med mine børn.”
Men inden du når dertil, hvor du skal forholde dig til, hvordan du planlægger dine møder med internationale samarbejdspartnere, skal du bryde igennem på det internationale marked. Og når Henriette Høj Gharib bliver spurgt ind til, hvad hendes bedste råd er til andre, der gerne vil udvide deres virksomhed internationalt, kommer svaret prompte:
”Det er vigtigt, at du har styr på din kerneforretning, inden du begynder at skalere den, for det er spild af penge at teste de samme fejl af på flere markeder. Så til en start bør du fokusere på at få tilpasset din forretning til det marked, du har udvalgt.”
Co-founder af Podster, som er et økosystem af podcastproducenter på tværs af landegrænser. Uddannet i engelsk og internationale markedstudier fra Copenhagen Business School. Har tidligere blandt andet været Global Head of Kids and Content Partnerships hos Podimo, CEO & co-founder af Fairytell, Commercial Director i Nordisk Film og Nordic Product Manager i Bonnier Publications.
Foto PR
Du bliver først klog på dit produkt, når det rammer virkeligheden – og det kan se ganske anderledes ud end det, du havde på tegnebrættet, lyder det fra Henriette Høj Gharib. Derudover er det vigtigt at følge pengestrømmen, tilføjer hun:
“Det er de færreste, som har uanede midler til at bygge en forretning op, og man skal ikke se sig for ‘fin’ til at følge de penge, som dukker op undervejs, selvom de måske afviger lidt fra ens originale plan. Midlerne giver nemlig et pejlemærke om, hvad markedet ønsker, og ultimativt er det dét, alle virksomheder skal bøje sig for. Så lyt til responsen, og tilpas din forretning derefter.”
Fra sine erfaringer fra tidligere jobs ved Henriette Høj Gharib dog, at når du så først vender blikket ud mod verden, åbner det op for endnu flere muligheder og et langt større råderum – også når det gælder det gode lydindhold:
”Podster vil vokse til mange markeder. Grænserne på indhold er jo udviskede, så jeg ser det kun som en naturlig del af denne forretning, at vi ser på verden som vores legeplads.”
Henriette Høj Gharib, Podster
Du er meget velkommen til at kontakte redaktionen, hvis du har forslag til historier, forbedringer eller andre input, som vi kan bruge til at gøre Akademikerliv endnu mere relevant for dig. Kontakt redaktør Louise Graa Christensen, lgc@aka.dk