Af Morten Bjerregaard
”Du skal ikke arbejde det samme sted i mere end tre år, for det gælder om at få noget forskelligt på CV’et, hvis du vil stige i graderne.”
Måske er du stødt på ovenstående udsagn eller noget, der ligner i karrieresnakke med en chef, kollega, studiekammerat eller andre, som mener, de har knækket koden til at fremme karrieren
Og havde vi befundet os i 00’ernes arbejdsmarked, var der muligvis noget om snakken, mener Leah Mikkelsen, der er karrierekonsulent hos Akademikernes A-kasse. Men arbejdsmarkedet har udviklet sig hastigt siden da.
"Det udsagn kommer fra en anden tid, hvor udviklingen ikke gik så stærkt, som den gør i dag. Dengang var det svært at udvikle sig i samme job eller i samme virksomhed, men meget har ændret sig de seneste ti år. Der er et helt andet forandringsperspektiv i de job, vi sidder i, i dag, som gør, at vi sagtens kan udvikle os, hvor vi er," siger Leah Mikkelsen.
Og det perspektiv bakker Charlotte Køster Mikkelsen, der har knap 20 års erfaring som karrierevejleder. Hun er ansat i Skattestyrelsen, hvor hun som karrierevejleder arbejder med at udvikle og fastholde medarbejdere. For der er sket en markant udvikling i synet på det at skifte job ofte, siger hun.
Ifølge hende blev man tidligere i den samme stilling og viste dermed sin loyalitet over for virksomheden, som en man kunne ”regne med”. Men i takt med øget digitalisering, hyppige organisationsforandringer og nye generationer på jobmarkedet er det blevet vigtigt, at vi hurtigt kan sætte os ind i nye opgaver, har god forretningsforståelse og er fleksible.
"Derfor er det vigtigste ikke længden på din ansættelse i et job, men at du kan demonstrere, hvilken værdi du har bidraget med i dine ansættelser."
I dag er der mere fokus på, at man kan udvikle sig i sit job på den samme arbejdsplads.
Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver
I dag er der mere fokus på, at man kan udvikle sig i sit job på den samme arbejdsplads. Især hvis ens arbejdsplads er en større en af slagsen, siger Charlotte Køster Mikkelsen.
Tvunget til at udvikle os
Leah Mikkelsen ser også, at det i dag er nemmere at udvikle sig internt i virksomheden end tidligere. Det bliver hjulpet på vej af blandt andet den teknologiske udvikling, som gør, at vi hele tiden ændrer måden, vi arbejder på.
Derfor er det også essentielt at blive opgraderet og opdateret på ny viden for at kunne udfylde de nye roller, man arbejder i.
"På en eller anden måde kan man sige, at vi er tvunget til at udvikle os. Det lyder ikke så positivt, men det er egentlig positivt set fra et medarbejderperspektiv. For det er en naturlig del af vores arbejdsliv, at vi skal udvikle os, hvor det måske førhen var mere naturligt at sidde i den samme rolle i mange år," siger Leah Mikkelsen.
Hvis du elsker at arbejde i den virksomhed, du allerede arbejder i, kan du altså sagtens blive ved med det, uden at det går ud over din markedsværdi, slår de to karrierevejledere altså fast. Det kræver dog, at du bliver ved med at udvikle dine kompetencer.
"Det er noget af det, der er vigtigt for at være attraktiv - for at have en god employability. Det får man blandt andet ved at tilegne sig nye kompetencer, som man får ved at løse nye opgaver," siger Leah Mikkelsen.
"At tilegne sig nye kompetencer er ikke kun en fordel for din markedsværdi eller employability. Det har også en positiv effekt på arbejdsglæden," tilføjer hun.
"Ofte ser man også, at medarbejderen opnår en bedre trivsel og motivation, hvilket fører til en højere arbejdsglæde."
Vigtigt at fastholde og udvikle medarbejdere
At arbejde med medarbejdernes kompetence- og karriereudvikling med alt, hvad det indebærer af nye opgaver og kompetencer, er også mere end nogensinde en kerneopgave for virksomhederne.
Det mener Charlotte Køster Mikkelsen.
"Først og fremmest vil vi gerne holde på vores dygtige medarbejdere. For hver gang der er medarbejderudskiftning, så er der også et stort videns- og erfaringstab. Så vi forsøger at sikre en høj faglighed til at løse vores kerneopgaver."
Hun fortæller, at man hos Skattestyrelsen har fokus på udvikling af medarbejdere i forbindelse med, at der de seneste år er blevet ansat cirka 1.000 nye medarbejdere om året.
Det betyder, at der er rigtig mange, der skal oplæres, og i den proces har man været nødt til at have et særligt fokus på at gøre det attraktivt at udvikle sig internt i styrelsen. Både for de nytilkomne, men også for de mere erfarne ansatte.
Her oplever Charlotte Køster Mikkelsen, at der er en generationsforskel på, hvad der skal til for at henholdsvis yngre og ældre kan se meningen med at blive i en virksomhed.
"De yngre generationer er optaget af karrieresikkerhed og knap så meget af jobsikkerhed. De vil gerne kunne udvikle sig og have nogle meningsfulde og spændende opgaver at udfylde. De ældre generationer vil typisk gerne have en højere jobsikkerhed, fordi de har flere forpligtelser uden for arbejdspladsen, som gør, at de i højere grad gerne vil blive i en virksomhed," siger hun.
For Charlotte Køster Mikkelsen er det også vigtigt at understrege, at en medarbejders udvikling ikke kun handler om at ”stige i graderne” på klassisk vis. Man kan også vælge at udvikle sig i en horisontal retning.
"Karriere handler ikke kun om den klassiske opadgående bevægelse, hvor du stiger i hierarkiet og bliver leder til sidst. Der findes også den horisontale udvikling, hvor du eksempelvis skifter stilling på tværs af organisationen, sætter dig ind i nogle nye, relaterede områder eller specialiserer dig i dybden," lyder det fra Charlotte Køster Mikkelsen.
Sådan undgår du at sidde fast i jobbet
Fokus på løbende udvikling
Vær bevidst om dine egne ønsker og behov i forhold til din karriere, så du løbende kan udvikle dig i den ønskede retning. Vær også opmærksom på det, som ikke fungerer for dig, så du kan sikre en udvikling i en mere positiv retning.
Brug dine relationer
Relationer og fællesskaber på arbejdspladsen er vigtige, fordi det er der, man henter støtte. Det kan både være fagligt, hvis man får en svær opgave, men det kan også være socialt, hvis man går en hård periode i gennem.
Værdifællesskab
Det kan skabe mistrivsel, hvis der ikke er overensstemmelse mellem værdier hos medarbejder og virksomhed. Hvis du arbejder i en virksomhed, der kun har fokus på penge, og du har fokus på miljø, så er der ikke en overensstemmelse mellem det, man laver, og ens værdier. Har man fælles værdier, giver det bedre trivsel.
Kilde Leah Mikkelsen, karrierekonsulent Akademikernes A-kasse