Ofte stillede spørgsmål

Herunder finder du de oftest stillede tekniske spørgsmål og svarene på dem.

Jeg har problemer med MitID

I MitIDs hjælpeunivers er der svar på mange forskellige spørgsmål og udfordringer med MitID.

Gå til MitIDs hjælpeunivers

Jeg har mistet min adgangskode

Akademikernes A-kasse har desværre ikke mulighed for at nulstille eller sende adgangskoder til medlemmerne af sikkerhedsmæssige årsager. Du har mulighed for selv at ændre det ved at logge ind på Mit AKA med MitID. 

Jeg har mistet min kodeviser, app, kodeoplæser eller chip til MitID

Vi kan desværre ikke hjælpe dig i den situation. I stedet skal du kontakte MitID.

Læs mere på MitIDs hjemmeside

Problemer ved vedhæftning af filer

Når du vedhæfter filer på aka.dk, hvad end det er under blanketudfyldninger, upload af CV, ansøgningsmateriale eller andre relevante dokumenter, kan du opleve en fejl.

Hvis du ikke kan vedhæfte de ønskede dokumenter, bedes du tjekke om dine dokumenter er navngivet med mere end 60 tegn. Filer der er navngivet med mere end 60 tegn, kan ikke vedhæftes, og bør derfor omdøbes.

Du skal også være opmærksom på, at din fil ikke fylder mere end 4 MB. Såfremt din fil er for stor, vil du få føglende fejl:

Hvis din fil fylder mere end 4 MB, får du sandsynligvis følgende fejlmeddelelse:

Dette kan løses ved at komprimere din PDF-fil, ved at google: 'PDF compress' og vælge et link, uploade din PDF-fil og downloade den komprimerede fil og bruge den. Husk at tjekke, at det er det samme dokument efterfølgende.

 

Jeg bliver smidt af, så snart jeg logger på

Fejlen skyldes, at tiden på din computer/mobil/tablet er indstillet forkert. Det skal indstilles til at stå til dansk tid og dansk tidszone.

Tip til windows brugere:

1. Højreklik på klokken/tiden nede i højre hjørne.

2. Tryk på ”Juster dato og klokkeslæt”, øverst i fanebladet.

3. Sørg for, at ”Angiv klokkeslæt automatisk” og ”Indstil tidszone automatisk” er slået til.

4. Synkronisér og bekræft tidszone.

 

Jeg får en fejl, når jeg udfylder en blanket

Som regel skyldes det en sessionsfejl. Nogle gange, hvis man er for længe om at udfylde blanketter, bliver man logget ud i mellemtiden (i baggrunden), og når man så trykker videre, er man ikke længere logget ind. Det kan også skyldes din forbindelse.

Løsning: Inden du trykker videre, så åben aka.dk i en ny fane og log ind igen. Fjern eventuelt cookies og prøv inkognito.

Det kan også skyldes, at du bruger Internet Explorer som browser - og der er nogle af blanketterne, som ikke kan åbnes i denne browser.

Løsning: Brug en anden browser fx Chrome til at åbne blanketten

 

Fejl: ”Mangler login parameter” ved udfyldelse af blanket

Læs: "Du får en fejl når du udfylder en blanket" og "Problemer ved vedhæftning af filer".

 

Jeg modtager ikke jeres mails

Hvis du ikke modtager mails fra os, så er det muligt, at vores mails er havnet i din spam-mappe i din mailklient. Tjek derfor hvorvidt vores mails er havnet i din spammappe.

Herunder er listet hvorledes spammarkeringen fjernes i henholdsvis Outlook, Gmail, Mail på Mac og via iCloud.

Outlook

Du åbner Outlook på din computer. Du klikker på ’Hjem’-fanen.

Du klikker på ’Uønsket’.

imagelqpd.png

Du vælger ’Indstillinger for uønsket mail’.

imagecz8vh.png

I det nye vindue klikker du på fanen 'Afsendere, der er tillid til’. Du klikker på ’Tilføj’. I tekstfeltet, hvor du kan angive en mailadresse eller et internetdomænenavn, skriver du @aka.dk.

En anden metode er at gå ind i din spammappe og flytte en af vores beskeder over i din Indbakke. Du kan også højreklikke på mailen, vælge 'uønsket' og herefter vælge 'ikke uønsket'.

Se eventuelt mere på:

https://support.office.com/da-dk/article/oversigt-over-filteret-mod-u%C3%B8nsket-mail-5ae3ea8e-cf41-4fa0-b02a-3b96e21de089

Gmail

På følgende link, kan du se, hvordan du kan fjerne spammarkeringen i Gmail. Linket indeholder guides til hvorledes dette gøres via en computer, en iPhone, en iPad eller på Android. 

https://support.google.com/mail/answer/1366858?co=GENIE.Platform%3DiOS&hl=da

Mail på Mac (Klik på linket og scroll ned i bunden af siden)

I bunden af siden linket henviser til, der finder du en guide til hvorledes du fjerner ukorrekte spammarkeringer på mails der ikke er reklamepost.  

https://support.apple.com/da-dk/guide/mail/mlhlp1145/mac

Ret falske positiver i iCloud (Klik på linket og scroll ned i bunden af siden)

https://support.apple.com/da-dk/HT202315

 

Hvordan opretter jeg en kode til at logge ind med?

Ønsker du at oprette et kodeord, som du kan bruge sammen med dit cpr. nr. til at logge ind på aka.dk, i stedet for at bruge NemID, skal du gøre som følger:

  • Log på Mit AKA med NemID
  • Klik på knappen "Opret/ret kodeord".
  • På siden du kommer til, skal du indtaste dit ønskede kodeord to gange og klikke på knappen. Herefter kan du bruge dit cpr. nr. og nye kodeord til at logge på selvbetjeningen.

 

Jeg kan ikke ombooke eller aflyse mit møde

Hvis du ikke kan ombooke eller aflyse dit møde, kan det skyldes, at du er booket til et obligatorisk møde. Ønsker du at ændre din booking, kan du kontakte vores bookingafdeling på tlf. 3395 0395

 

Hvordan afmelder jeg mig jeres jobmatch-mails?

Ønsker du at afmelde dig vores jobmatch-mails bedes du skrive en besked til os via Mit AKA eller ringe til os på tlf. 3395 0395.

 

Hvor kan jeg se mine indgåede aftaler?

Du kan se de aftaler, du har indgået med Akademikernes A-kasse såvel som Jobcentret via Min plan på jobnet.dk.

Jeg får fejl første gang jeg logger på

Du kan ikke komme til at bekræfte dit CPR-nummer, således at du kan få adgang til Mit AKA.

Problemet kan som regel løses ved at du enten anvender din mobil, en anden computer eller forsøger at logge ind via privat browsing-mode (Inkognito).