Af Morten Bjerregaard
Er der noget bedre end at møde et menneske, hvor man oplever en oprigtig interesse fra den modsatte part, og der opstår en dialog, hvor man får lyst til at se hinanden igen?
Ovenstående følelse kan lede tankerne hen på en succesfuld date, men det er faktisk også den følelse, du skal fremkalde hos arbejdsgiveren, hvis du skal have succes under jobsamtalen.
Sammenligningen mellem en jobsamtale og en date er en som Leah Mikkelsen, der er karriererådgiver hos Akademikernes A-kasse, ofte bruger, fordi den er let afkodelig for de fleste, der er på jobjagt.
- Hvis jeg skal have lyst til at møde et menneske igen, så skal der være en god dialog, hvor vi er oprigtigt interesserede i hinanden. Man kan også sammenligne det med en dans, hvor vi skiftes til at føre hinanden rundt og samskaber samtalen, lige som vi også skal på vores job i hverdagen, siger Leah Mikkelsen.
Ifølge hende er der for mange kandidater, som til jobsamtalen sidder autoritetstro og venter på at blive spurgt og dermed heller ikke selv får taget initiativ til at spørge ind til jobbet og arbejdspladsen.
”For en arbejdsgiver er motivation udtryk for et potentiale. Bare du er motiveret, så kan du lære rigtig meget.”
- Morten Ballisager, Konsulenthuset ballisager
Og det er ikke vejen frem til at give et godt førstehåndsindtryk.
- Hvis samtalen bliver for meget “ja”, “nej” og “øhm”, så dør samtalen ud. Man skal huske, at det er en jobsamtale – ikke et jobinterview – man sidder i. Så det gælder om at give følelsen af at være i en behagelig samtale, hvor man pingponger.
- Der er ikke noget, som folk husker bedre end følelser. Vi husker, at vi havde en behagelig samtale med personen, mens vi i mindre grad sidder og tænker over, hvilke flotte ord og resultater kandidaten fremviste, siger Leah Mikkelsen.
Vis matchet og din motivation
Leah Mikkelsens pointe om at kandidater skal tage teten og skabe en dialog til jobsamtalen, bliver bakket op af Morten Ballisager, der er stifter af Konsulenthuset ballisager og nuværende bestyrelsesformand for virksomheden, der beskæftiger sig med en række HR-discipliner – herunder rekruttering.
Alt for ofte oplever Morten Ballisager kandidater, der går ind til jobsamtalen med en indstilling om, at de skal ”forsvare” deres kandidatur.
- Det er et defensivt mindset at have til en jobsamtale. Man kunne med fordel tænke mere i at komme ind og vise det gode match – det bør i højere grad præge den måde, man som jobsøger går til jobsamtale på, siger han.
Siden 2011 har Konsulenthuset ballisager årligt lavet en rekrutteringsanalyse, hvor man stiller omkring 1.000 rekrutteringsprofessionelle og arbejdsgivere en række spørgsmål, som i sidste ende har til formål at klæde kandidater bedst muligt på i jagten på et job.
I rekrutteringsanalysen fra 2023, som udkom i efteråret, blev der spurgt ind til, hvordan jobsøgere kan forbedre mulighederne og indtrykket til første samtale, og her er der især tre ting, som arbejdsgivere vægter højt: At man viser motivation for jobbet, er god til at give eksempler på, hvordan ens kompetencer kan bruges, og at man virker åben og imødekommende.
”Hvis du vil gøre et ekstra godt indtryk til jobsamtalen, så gælder det om at kunne formidle din viden og give eksempler på, hvordan du kan anvende dine kompetencer”
- Leah Mikkelsen, karriererådgiver
- For en arbejdsgiver er motivation udtryk for et potentiale. Bare du er motiveret, så kan du lære rigtig meget. Du kan vise det helt banalt i en sætning ved at sige, at du simpelthen så gerne vil have dette job på grund af dit og dat. Det er så betydningsfuldt at vise, siger Morten Ballisager.
At jobsøgeren ”viser motivation for jobbet” vægtes højest hos 73 procent af virksomhederne, som inddeles i små, store og offentlige virksomheder.
Akademikere har særligt forbedringspotentiale
Akademikere er en gruppe på arbejdsmarkedet, som ifølge Morten Ballisager har et stort forbedringspotentiale på især et punkt, som virksomhederne efterlyser: Nemlig at give eksempler på, hvordan deres kompetencer bedst kan bruges.
Her skal man som jobsøgende akademiker hjælpe virksomheden – og dermed sig selv – ved at forberede sig ekstra grundigt på at komme med eksempler på, hvordan ens styrker bruges bedst i jobbet. For virksomhederne har ifølge Morten Ballisager et stort oversættelsesbehov.
- Der er flere og flere uddannelser, og virksomhederne forstår simpelthen ikke, hvad uddannelserne betyder, hvad de indebærer, og hvordan man kan bruge de kompetencer. Så det skal de have hjælp til at forstå, siger han.
Leah Mikkelsen nikker genkendende til, at mange nyuddannede akademikere mangler forretningsforståelse, som hun kalder det.
- De har svært ved at omsætte al den viden, de har fra universitetet, til noget, som virksomhederne kan forstå. Så hvis du vil gøre et ekstra godt indtryk til jobsamtalen, så gælder det om at kunne formidle din viden og give eksempler på, hvordan du kan anvende dine kompetencer, siger hun.
Imødekommenhed stikker selvtillid med længder
En anden læring fra Rekrutteringsanalyse 2023 er, at åbenhed og imødekommenhed vægtes langt højere end selvtillid i rekrutteringsprocessen.
Ifølge Morten Ballisager skyldes det blandt andet, at man som virksomhed er opmærksom på at ansætte folk, der kan fungere sammen med andre. For den selvtillidsfulde og selvcentrerede kandidat er ikke attraktiv for moderne virksomheder.
- Der er større søgen efter folk, der er åbne og imødekommende. Som arbejdsgiver vil man gerne have folk med et åbent sind, fordi det er en gave at have på en arbejdsplads, da det ofte får ting til at glide.
- Derimod kan de mere selvtillidsfulde profiler ofte virke selvoptagede, og det er ikke så attraktivt, når man skal få teamet til at fungere, siger Morten Ballisager og tilføjer, at der på ti år er sket en markant ændring på måden, man rekrutterer:
- I forhold til dengang, så er arbejdsgiverne mere team-orienterede og mangfoldighedssøgende, når de rekrutterer. Det er en spændende bevægelse fra tidligere, hvor det var mere uniformt.
Det øgede fokus på bløde værdier eller soft skills hos jobsøgeren er også noget, som Leah Mikkelsen ser større fokus på i rekrutteringsprocessen.
- De virksomheder, der skaber de bedste resultater, er de virksomheder, der arbejder strategisk med emotional intelligence. Derfor har flere virksomheder og rekrutteringskonsulenter øget fokus på dette under jobsamtalen, understreger Leah Mikkelsen.
Fem gode råd til jobsøgeren til jobsamtalen
Forstå jobbet
Den, der forstår jobbet, får jobbet. Det giver ro i maven hos arbejdsgiveren, når de ser, at du forstår, hvad stillingen går ud på. Så du skal sikre dig, at du forstår, hvilke opgaver der skal løses, og hvad der kræves af dig for at løse dem. Læs gerne opgavebeskrivelserne igennem og find ud af, hvilke kompetencer du har brug for at præsentere til jobsamtalen.
Vis motivation
Virk nysgerrig og vær oprigtigt interesseret. Det er en måde at vise, at du er motiveret. Sæt gerne ord på, hvorfor du vil netop den stilling. Når du fortæller om din motivation, så tænk også adfærd og kropssprog ind, så arbejdsgiveren kan mærke, at du virkelig brænder for det.
Skab dialog
Vær til stede i samtalen. Tænk ikke på det næste, du skal sige, men vær med til at bidrage til dialogen. Når vi skaber dialogen, så kommer nærværet også naturligt. Der er mange, som har mere travlt med at få sagt det, de havde planlagt hjemmefra. Men den gode og ligeværdige samtale opstår, når vi er mere til stede i nuet.
Vælg tre vigtige budskaber
Forbered dig hjemmefra på tre budskaber, som du ikke vil gå fra samtalen uden at have fortalt dem om. Det kan både omhandle faglige og personlige kompetencer, men husk, at det handler om jobbet.
Vær autentisk
Autentiske mennesker kan man mærke, når de træder ind i rummet. Det gælder også i jobsamtalen. Så tør at være dig selv, men uden at blive privat. Det er en professionel samtale.
Kilde: Leah Mikkelsen, karriererådgiver hos Akademikernes A-kasse