Af Marie Varming
Hvad er det, der motiverer folk til at blive freelancere?
“De freelancere, vi har i vores portal, er whitecollar, hvilket vil sige journalister, designere, programmører, konsulenter og den slags. For de fleste af dem gælder det, at de selv har valgt at blive freelancere, og de gør det, fordi de værdsætter den frihed og fleksibilitet, der følger med. De slipper også for endeløse møder, politik på arbejdspladsen og at slås på karrierestigen. De kan godt lide at få stukket en opgave ud, som de skal løse med et klart outcome, hvor de bruger deres skills. Mange af dem siger også, at de oplever større økonomisk frihed. Ikke at de nødvendigvis tjener flere penge, men de bestemmer selv hvor meget, de vil tjene i forhold til hvor meget, de arbejder. Når jeg spørger dem, siger de, at de ikke har lyst til at arbejde 8 timer om dagen, 5 dage om ugen resten af deres liv. Mange af dem vil hellere arbejde 4 dage om ugen for eksempel. De er herrer over eget liv og kan prioritere blandt andet at bruge mere tid med familien.”
Hvordan oplever freelancere sikkerhed i jobbet?
“Mange freelancere mener, at det mest usikre er et fast job, for der kan man ryge ud, når der skal spares i virksomheden. På den måde har man alle sine æg i én kurv. Men hvis du mister en kunde som freelancer, har du antennerne ude, omstiller dig og finder på noget andet, og det kan du gøre fra projekt til projekt. Det er den nye form for sikkerhed. Som freelancer ved man godt, at der nogle gange falder en kunde fra, men så gør man, som man plejer: Finder en anden. Jeg hørte forleden en freelancer sige: ”Det mest usikre, jeg kan forestille mig, er, hvis både jeg og min kone flyttede til Billund og begge fik fast job i samme virksomhed.” Den gamle fortælling om jobsikkerhed holder ikke længere.”
Mathias Linnemanns 5 bedste råd om at være freelancer
- Du skal indstille dig på, at det måske i starten ikke er de sjoveste opgaver, du får, men derimod noget, der kan betale dine regninger.
- Investér tid i at sælge dig selv i dit netværk, så du får nogle opgaver og faste kunder. Mindst én i hvert fald.
- Brug gerne en dag om ugen på at have antennerne ude.
- Sørg for at sætte din pris ordentligt og ikke falde for fristelsen med at arbejde enten gratis eller alt for billigt – også hvis jobbet er via dit netværk. Det er svært at hive sin pris op hos en kunde, hvis man er startet med at arbejde meget billigt.Man skal starte et sted, men pas på det ikke bliver en glidebane at jagte referencer ved at tage jobs, der ikke betaler sig.
- Pas på med at kalde dig generalist, for der er stort set ingen virksomheder, der vil have en freelancer, der kan lidt af hvert. Virksomhederne spørger typisk efter en, der kan lave e-mail-marketing eller en, der ved en masse om outdoorkampagner eller ved, hvordan man lancerer en app. Derfor skal du finde en niche, der er bred nok til, at du kan finde dit marked, men smal nok til, at du er attraktiv at hyre ind for en virksomhed.
Hvad er tendensen i forhold til at være freelancer både i Danmark og i udlandet?
“Vi ser en stigende tendens til, at freelancere løser opgaver på alle niveauer. Tidligere var det nogen, man hyrede ind til hurtigere opgaver på de nederste niveauer, men nu ser vi freelancere helt oppe på ledelsesniveau. Hvis du for eksempel har en virksomhed, der skal bruge en CEO til at lancere en ny strategi på 12 måneder, kan man hyre en freelancer ind til det. Grænserne mellem hvor og hvornår, man bruger freelancere, udviskes. Vi ser også en tendens til, at der kommer flere og flere freelancere. I USA ved vi, at 36 procent af arbejdsstyrken er freelancere, og når vi kigger i vores database i Worksome, kan vi se, at det gælder jævnt over staterne. Der er nemlig også mange freelancere, der bor langt ude på landet, arbejder remote og bor billigt. Det er ikke kun i storbyerne, folk sidder på cafeer med deres laptops. Jeg har ikke nogen tal for England og Danmark, men tendensen er den samme: Der kommer flere og flere freelancere til. Det handler også om, at virksomhederne hellere vil bruge freelancere.”
Hvorfor vil de det?
“Virksomhederne kan godt lide den fleksibilitet, der ligger i at hyre en freelancer, fordi de på den måde kan skrue op og ned for hvor stort et team, de skal bruge. Hvis et kæmpe projekt pludseligt falder til jorden, kan de hurtigt skalere ned igen, hvis de ikke har faste medarbejdere. Så summa summarum: Virksomhederne bruger freelancere for at få adgang til de største talenter og fordi, det giver dem fleksibilitet.”
Om Worksome
Worksome er en platformsvirksomhed, der matcher virksomheder med højtuddannede og specialiserede freelancere til løbende opgaver eller afgrænsede projekter.
Det er gratis at oprette en profil på Worksome, men når du har en opgave i hus via platformen, skal du afgive et gebyr på 4 procent af honoraret. Worksome blev grundlagt i Danmark i 2017 og er siden ekspanderet i Storbritannien og USA.
I dag er flere end 25.000 virksomheder og 35.000 freelancere tilknyttet Worksome.