Gå videre til hovedindhold

“De ville have den glade Amina tilbage”

En langtidssygemelding behøver langt fra munde ud i en fyring. I Amina Ahmeds tilfælde betød hendes leders indstilling, at hun kunne vende tilbage i sit eget tempo som en stærkere og gladere medarbejder.

Foto: StoryLab

19. december 2022

Af Marie Varming

Da Amina Ahmed ringede til sin arbejdsgiver sidste år og sagde, at hun ikke kom på arbejde, var det ikke noget, der kom ud af det blå. På den anden side var det aldrig før sket, så hendes leder i Profil Optik i Køge tog det meget alvorligt. Amina lå i skilsmisse med sin nu eksmand, som hun har to små børn med, og det var ikke en nem tid.

“Min leder kendte godt til historien, så han sagde bare “okay”, selv om han ikke vidste, hvornår jeg kom tilbage,” husker den i dag 29-årige optometrist.

Lederen ringede tilbage til Amina Ahmed senere på dagen. Ikke for at få svar på, hvornår han skulle regne med at se hende igen, men simpelthen for at vise omsorg. Den tilgang blev afgørende for, at Amina Ahmed i dag er tilbage i forretningen i Køge, og at hun er glad.

Amina Ahmed startede som elev i Profil Optik, og fordi ledelsen så en kommende leder i hende, fik hun lov til at tage en intern lederuddannelse, som hun færdiggjorde i november 2021 – kort inden hun sygemeldte sig.

Oppe om natten

Når man ser rundt i Amina Ahmeds nybyggede hus i Køge, kan man godt se, at det er en kvinde med orden i tingene, som bor her. Her er funklende rent, og på spisebordet ligger hendes notesbøger og computer i en stak, som er lige til at gå til, hvis hun skal gøre et notat eller finde et dokument. Men for et halvt år siden var hendes hoved det modsatte: Ét stort rod af tanker.

Amina Ahmeds stress ikke kom fra den ene dag til den anden. I mange måneder forinden havde hun presset sig selv både på arbejdet, hvor hun tog en intern lederuddannelse, og privat, hvor hun sørgede for, at børnene havde det godt, sad i forældrerådet på både skole og børnehaven og var med til at arrangere den årlige Halloween-fest i området. Hun sad oppe til klokken et om natten med sit arbejde som coach for at undgå tankemylderet, der ramte hende, når hun gik i seng.

“Jeg ville hellere være oppe og i gang hele natten end at bruge et eneste minut på at mærke, hvordan jeg havde det,” siger hun i dag med en hovedrysten.

Når hun gik på arbejde, præsterede hun flot, og hendes ledereksaminer var i top, men ingen kunne se, hvor dårligt hun havde det. Hun havde angst og stress, og selv om hun har en sideuddannelse som coach, kunne hun ikke bruge nogen af de redskaber, hun ville anbefale andre.

“Jeg plejer at sige til mine klienter, at de skal prøve at slappe af ved at læse en bog. Men jeg kunne ikke selv læse fem linjer uden at bryde sammen. Jeg plejer også at skrive dagbog om morgenen, men jeg kunne ikke få et eneste ord ned på blokken. Tankerne kørte rundt i hovedet på mig om, hvor jeg skulle bo, hvor mine børn skulle gå i skole, og om jeg nogensinde ville blive glad igen. Jeg følte, at jeg sad i et dybt hul, og jeg kunne mærke, hvordan jeg langsomt mistede mig selv. Jeg var så bange for, at alt, hvad jeg havde bygget op med min lederuddannelse, skulle falde på gulvet. Jeg havde kæmpet så meget for min rolle på jobbet. Skulle jeg nu miste det?”

Aminas 5 gode råd til en sund relation til arbejdet

  1. Hav fokus på dit mentale helbred: Du skal have det godt, når du går på arbejde og være glad, når du går hjem.
  2. Hav en stærk relation til din leder, og fortæl ham eller hende, hvad der rører sig i dit liv.
  3. Tag daglige pauser til at trække vejret og spørge dig selv: Hvordan har du det?
  4. Vis interesse for din arbejdsplads. Det går ikke kun den anden vej.
  5. Mærk efter, hvordan du har det, og pres ikke dig selv for hårdt. Ofte er det dig selv, presset kommer fra – ikke arbejdspladsen.

En plan for at komme tilbage i rette tempo

Efter en måned hvor Amina Ahmed og hendes leder jævnligt havde skrevet sms’er om, hvordan hun havde det, blev hun indkaldt til et møde. Amina Ahmed frygtede, at det var et møde, hvor hun enten ville blive bedt om at vende tilbage til arbejdet eller blive fyret. Men nej.

“Både min leder og regionschefen var med til mødet, og regionschefen sagde, at han bare var med for at høre, hvordan jeg havde det. Det føltes virkelig stort, og jeg følte mig anerkendt.”

På mødet lagde ledelsen og Amina sammen en plan for, hvordan hun langsomt skulle vende tilbage til arbejdet. Ledelsen sagde åbent, at de hellere ville vente på at få den glade Amina tilbage, end at det skulle gå hurtigt.

“Jeg følte, at vi arbejdede mod et fælles mål, og jeg blev så rørt, da regionschefen kiggede mig i øjnene og sagde, at han stadig kunne se Amina derinde. Jeg sad med tårer i øjnene og tænkte: Tænk, at de er så positive. De viste mig, hvad god ledelse er.”

I alt var hun sygemeldt fem måneder, og i juni 2022 var hun raskmeldt og tilbage på fuld tid.

Glad og på vej

Amina er vendt tilbage til den rolle, hun var så bange for at miste, og i det lys har hun lært meget at sin egen sygemelding.

“Jeg har lært så meget, og jeg blev så inspireret af Profil Optiks ledelse. Man skal huske at spørge til sine medarbejdere, og medarbejderne skal huske at sige, hvordan de har det. Hvis ledelsen ikke ved, hvad der foregår i deres liv, er det alt for let bare at fyre dem, hvis de bliver syge i for eksempel tre måneder. Det har jeg set ske i andre virksomheder,” siger Amina Ahmed.

Det handler dog ikke kun om, at ledelsen er engageret i medarbejderne. Det går også den anden vej ifølge Amina Ahmed.

“Det handler også om ens eget engagement. Mens jeg var sygemeldt, ringede jeg ofte til min leder og spurgte, hvordan det gik i butikken. Derudover arbejdede jeg selv aktivt på at få det bedre i stedet for bare at ligge på sofaen.”

Amina Ahmed gik i en periode til psykolog for at få hjælp til at håndtere stress, og derudover fik hun en personlig træner, eftersom krop og psyke hænger sammen. Hun er i dag et godt sted både på jobbet og derhjemme. Lederstillingen er stadig ude i horisonten, og hendes børn trives i deres nye hjem i Køge.

“Jeg arbejder stadig for at nå mine drømme.”

Kom godt tilbage efter stress

3 gode råd fra erhvervspsykolog og forsker Malene Friis Andersen

  1. Det tager tid at komme sig efter stress, og mit råd er, at du ikke skal vente på, at du er 100 procent rask. Kom hellere tilbage tidligere, og gå så langsomt og gradvist frem – få timer ad gangen fremfor at vente til senere og optrappe hurtigt. Skynd dig langsomt i forhold til at komme op på fuld tid.
  2. Tal med din leder eller tillidsrepræsentant om, hvordan dine kollegaer skal modtage dig. Det er noget, som mange desværre ikke får tænkt på, før de står i situationen. Er du til “svesken på disken” – ja, jeg vil gerne tale om min situation – også selvom du måske kommer til at græde? Eller er du ikke klar til omsorgsfulde kollegaer, der spørger, hvordan du har du haft det? Så kan kollegaerne få det råd at tale med dig om dagligdags ting, indtil det er mindre sårbart for dig at tale om din situation.
  3. Når du og din leder skal lave en plan for tilbagevenden, kan I med fordel dele arbejdsopgaverne op i tre kategorier: rød, gul og grøn. De grønne er enkle og afgrænsede opgaver uden en deadline – det er de opgaver, du skal vende tilbage til. Gul er opgaver, der er for komplekse lige nu, men som du er klar til i nærmere fremtid, og rød er opgaverne, hvor du kan mærke hjertebanken og føle dig væltet på sekundet. Dem skal der trappes op til. Kunsten er at komme tilbage til det, du kan løse med den arbejdsevne, du har lige nu.

Malene Friis Andersen er autoriseret psykolog og ph.d. og har i over 17 år arbejdet med arbejdslivsrelaterede emner som stress, trivsel og ledelse. Hun er også medforfatter til bogen Stop stress – Håndbog for ledere.