Af Heidi Nielsen
"Som student får man en rigtig god mulighed for at se, hvordan arbejdet foregår i et ministerium. Meget af det, vi laver, bliver sendt videre i systemet til både fuldmægtige, kontorchefer, departementschefen og ofte også til ministeren. Derfor er det vigtigt, at arbejdet er i orden."
Sådan siger Erling H. Wulff, HR-chef i Transportministeriet. Ministeriet har cirka 23 studentermedhjælpere, som hjælper med alt fra borgerhenvendelser og analyser til at forberede materiale og udkast til ministeren. De studerende læser typisk jura, økonomi eller statskundskab.
"Det er en god læring for de studerende, at deres arbejde skal være gennemarbejdet. Så det betyder meget, at man er grundig," siger han.
Som studentermedhjælper i et ministerium får man et indblik i de politiske processer, også selvom man ikke har direkte kontakt til ministeren.
Vi ser gerne, at de tager opgaver ind og bliver en del af teamet på lige fod med de andre. Det handler ofte ikke om at vide alt selv, men om at finde ud af, hvem man skal gå til.
Erling H. Wulff, HR-chef i Transportministeriet
"De bistår ikke ministeren personligt, men arbejder i fagkontorerne, hvor de hjælper med at formulere udkast, der skal op til ministeren. Det er en fordel, at studentermedhjælperne har blik for, hvor ministeren vil hen med en sag, og hvordan det skal kommunikeres. Ellers er det noget, som man kan lære hos os," siger Erling H. Wulff.
Ikke kun karakterer, der tæller
Hos Transportministeriet behøver man ikke at have rene 12-taller på sit eksamensbevis.
"Nogle gange er der ikke meget andet at vurdere på, og så lægger vi vægt på karaktererne. Men de er ikke altafgørende. Har en studerende tidligere haft et lignende studenterjob, er det et plus," siger HR-chefen.
Han erkender dog, at karaktererne omvendt ikke må være alt for lave.
"Det afhænger af, hvilke fag det drejer sig om. For en jurastuderende er det en god ide at have styr på forvaltningsret eller offentlig ret i, fordi det er kernestof i ministeriets arbejde," siger Erling H. Wulff.
De bedste studenter er dem, der selv er opsøgende og finder ud af, hvor de kan byde ind.
Mange ansøgninger er blevet standardiserede, måske endda skrevet med hjælp fra AI. Det stiller større krav til de ansøgere, der vil skille sig ud.
Erling H. Wulff, HR-chef i Transportministeriet
"Vi ser gerne, at de tager opgaver ind og bliver en del af teamet på lige fod med de andre. Det handler ofte ikke om at vide alt selv, men om at finde ud af, hvem man skal gå til. Det gør en stor forskel, at man kan sætte sig ind i tingene, lave sin research og stille kvalificerede spørgsmål. Det gør også jobbet mere interessant for dem," siger han og tilføjer:
"Vi ved godt, at de sjældent har meget erfaring. Det er netop derfor, det er interessant at have studenter, fordi de kan have et andet blik på tingene, og så lærer de også at begå sig på en arbejdsplads," siger han.
En omhyggelig ansøgning
Han opfordrer derfor til, at man gør sig umage, når man søger job i ministeriet:
"Når man søger, er det en god idé at vise, hvorfor netop Transportministeriet er interessant. Mange ansøgninger er blevet standardiserede, måske endda skrevet med hjælp fra AI. Det stiller større krav til de ansøgere, der vil skille sig ud. En god ansøgning viser, at man er motiveret og nysgerrig efter at lære mere," siger HR-chefen.
I ministeriet ansætter de gerne tidligere studenter i faste stillinger, når de bliver slået op. Det er nemlig en stor fordel, at de kender ministeriet og opgaverne.
"De får opbygget en viden over årene, som betyder rigtig meget," siger Erling H. Wulff.



