Gå videre til hovedindhold

Danmarks største bank: "De bedste studerende er oftest dem, der har været nysgerrige og opsøgt ny viden undervejs"

En arbejdsgiver i Danske Bank fortæller her, hvilke kompetencer han lægger mest vægt på. Det er blandt andet vigtigt at kunne håndtere modgang og kunne arbejde i teams.

"Hvis jeg ser en person, der kun har 12-taller, så er min erfaring, at de ofte har svært at arbejde sammen i større teams, som meget af studenterarbejdet handler om hos os," siger Kristoffer Kjær Lomholt, Danske Bank.

11. november 2025

Af Heidi Nielsen

Flotte karakterer er en god ting, fordi det sender et signal om, at den studerende kan sætte sig ind i kompliceret stof. Men det er ikke altafgørende for at lande et job i Danske Bank. 
Det fortæller Kristoffer Kjær Lomholt, der er ansvarlig for bankens analyser af obligations- og valutamarkeder.

"CV’et er centralt i den første fase af rekrutteringsprocessen, og her er karaktererne noget af det første, jeg kigger efter. Men hvis jeg ser en person, der kun har 12-taller, så er min erfaring, at de ofte har svært at arbejde sammen i større teams, som meget af studenterarbejdet handler om hos os," siger han.  

Kristoffer Kjær Lomholdt har ansat omkring 30 studentermedhjælpere, der hjælper med analyser af alt fra makroøkonomi til finansielle markeder. De studerende i Kristoffers afdeling læser typisk en økonomisk- eller finansierings-orienteret studieretning på Københavns Universitet eller på CBS – men det er ikke et krav, og banken ansætter også mange studerende med en anden studiebaggrund.

Jeg har ansat folk, som ikke kunne alt det, der var behov for på dag ét, men hvor jeg fornemmede vilje, lyst og drive. Det er langt vigtigere end at have alle kompetencer fra start. De bedste studentermedhjælpere er oftest dem, der har været nysgerrige og opsøgt den nye viden fra seniormedarbejdere undervejs.

Kristoffer Kjær Lomholt, ansvarlig for analyse af obligations- og valutamarkeder i Danske Bank

Vilje, lyst og drive

Ifølge Kristoffer Kjær Lomholdt kalder banken typisk de studerende til samtale på baggrund af deres CV. 

"Men ansættelsen afhænger af deres personlighed. Derfor er det også vigtigt, at man viser, at man kan have det sjovt og har interesser ud over studiet. Det kan være sport, rejser eller noget helt andet," siger han. 

"Når de leverer noget, skal vi være sikre på, at det er gennemarbejdet og uden sjuskefejl. Hvis det arbejde, de afleverer, har mange mangler og skal gennemkontrolleres, så ender vi i en situation, hvor det ikke kan svare sig at have en studentermedhjælper," siger Kristoffer Kjær Lomholt. 

Når de leverer noget, skal vi være sikre på, at det er gennemarbejdet og uden sjuskefejl. Hvis det arbejde, de afleverer, har mange mangler og skal gennemkontrolleres, så ender vi i en situation, hvor det ikke kan svare sig at have en studentermedhjælper.

Kristoffer Kjær Lomholt, ansvarlig for analyse af obligations- og valutamarkeder i Danske Bank

Han sætter især pris på, at bankens studentermedhjælpere er videbegærlige og nysgerrige.

"Jeg har ansat folk, som ikke kunne alt det, der var behov for på dag ét, men hvor jeg fornemmede vilje, lyst og drive til at lære. Det er langt vigtigere end at have alle kompetencer fra start. De bedste studentermedhjælpere er oftest dem, der har været nysgerrige og opsøgt den nye viden fra seniormedarbejdere undervejs," siger Kristoffer Kjær Lomholt. 

Mulighed for fastansættelse

At være pligtopfyldende er også noget, som banken lægger vægt på. Ambitionen er nemlig, at studentermedhjælperne over tid skal indgå i arbejdet på lige fod med de fuldtidsansatte. 

"Når de leverer noget, skal vi være sikre på, at det er gennemarbejdet og uden sjuskefejl. Hvis det arbejde, de afleverer, har mange mangler og skal gennemkontrolleres, så ender vi i en situation, hvor det ikke kan svare sig at have en studentermedhjælper," siger Kristoffer Kjær Lomholt. 

På spørgsmålet om, hvordan han så sikrer, at studentermedhjælperne har den rette indstilling, svarer han: 

"Jeg spørger for eksempel, om de kan forklare om noget på deres studie eller i deres privatliv, hvor det ikke er gået deres vej? Hvordan håndterede de modgangen eller andet, de ikke mestrer 100 procent? Bliver de indelukkede, sure eller opgivende, eller viser de vilje til at kaste sig ud i det alligevel og lære af deres fejl? Hvis man får en fornemmelse af det sidste, så er det et godt tegn," siger han. 

I Danske Bank arbejder mange af de studerende i gennemsnit 20 timer om ugen. Det betyder, at de i eksamensperioder kan arbejde mindre, mens de arbejder mere i andre perioder. Til gengæld får de så læring fra erfarne kollegaer og muligheden for at sparre og netværke med andre studerende gennem både faglige og sociale arrangementer, mener Kristoffer Kjær Lomholt  

Klarer man sig godt, er der også mulighed for fastansættelse på sigt.  

"Som studentermedhjælper har man en stejl læringskurve, hvor man hurtigt får ansvar. Det er naturligt, at man senere kan komme i betragtning til en fuldtidsstilling, og rigtig mange af mine fuldtidskolleger er tidligere studentermedhjælpere, inklusiv mig selv," siger Kristoffer Kjær Lomholt.

Arbejdsgivere: Sådan udvælger vi vores studentermedhjælpere

Se alle

Danmarks største bank: "De bedste studerende er oftest dem, der har været nysgerrige og opsøgt ny viden undervejs"

En arbejdsgiver i Danske Bank fortæller her, hvilke kompetencer han lægger mest vægt på. Det er blandt andet vigtigt at kunne håndtere modgang og kunne arbejde i teams.

Ministerium: "De bedste studenter er dem, der selv er opsøgende"

Drømmer du om at lande et studiejob i et ministerium? Så kommer du langt, hvis du er opsøgende, grundig og kan byde ind med idéer, spørgsmål og løsninger, fortæller en HR-chef.

Danmarks største dagligvarekoncern: "Ikke kun karakterer - det handler om, hvem du er"

Hvis du vil lande et studiejob hos Salling Group, handler det i høj grad om at besidde de rette personlige egenskaber.