Gå videre til hovedindhold

"Som akademiker kan man skabe sin egen vej"

Da Peter Sandberg Nielsen læste en kandidat i idræt, var det bestemt ikke med intentionen om at ende i it-branchen. Men ved nærmere eftertanke giver det mening, fordi det vigtigste for ham er at bygge noget op fra bunden og udvikle – uanset hvilken arbejdsplads, han befinder sig på.

"Jeg anbefaler, at man får prøvet en helt masse ting af. En akademisk uddannelse er et kvalitetsstempel, men derefter kan man skabe sin egen vej," siger Peter Sandberg Nielsen. Foto: Yurii Bulanov

20. november 2025

Af Louise Graa Christensen

Hvordan var din tid som jobsøgende? 

Det første halve år søgte jeg job, der lå tæt op ad min uddannelse – altså alt, der havde med sport og sundhed at gøre, i blandt andet kommuner og idrætsforeninger. Men det var frustrerende, for jeg fik aldrig svar på mine ansøgninger. Jeg havde også nogle overvejelser omkring at gå ph.d.-vejen, men de muligheder der var, lå meget langt fra mit interesseområde. 

Efter et stykke tid tog jeg til et event i a-kassen, hvor en virksomhed fortalte om deres arbejde med rekruttering. Jeg havde selv arbejdet med rekruttering af medlemmer blandt de studerende gennem mit studiejob i en fagforening, og det gav mig en konkret ide til, hvordan de kunne udvikle deres forretning. Med min lidt krøllede hjerne fik jeg idéen til at sende dem en business case, og det blev indgangen til en virksomhedspraktik hos dem. 

Hvordan er er du endt i dit nuværende job? 

Efter virksomhedspraktikken søgte jeg et job som projektleder i det it-firma, jeg arbejder i nu. At jeg søgte netop i it-branchen, var egentlig tilfældigt. Jeg fik afslag på den stilling, jeg søgte, men til gengæld foreslog de mig et job som sælger med mulighed for, at jeg måske senere hen kunne få en anden stilling hos dem. Jeg tænkte, at det måtte være min vej ind, og at jeg så måtte bevise mit værd hen ad vejen.  

For mig handler det at være akademiker først og fremmest om at vide, hvordan man tilegner sig ny viden.

Efter cirka to år som sælger, fik jeg en stilling som projektleder på halv tid og beholdt samtidig mit sælgerjob på halv tid. Det gav mening, fordi jeg allerede kendte kunden godt, og jeg blev hurtigt projektleder på fuld tid. I 2023 blev jeg så teamleder, og det er mit nuværende job. Jeg er virkelig glad for at være endt der, og jeg er ikke sikker på, at jeg ville have haft samme mulighed for at udvikle mig eller få ledelsesansvar i en af de stillinger, der lå mere lige for.

Hvordan bruger du dine akademiske kompetencer?  

For mig handler det at være akademiker først og fremmest om at vide, hvordan man tilegner sig ny viden. Det er evnen til at kunne sætte sig ind i materiale, analysere det og formidle det. For eksempel har vi netop lavet en ny it-løsning til de danske kommuner, og jeg anede intet om området, hvordan det skulle gribes an og udvikles fra starten. Men jeg satte mig grundigt ind i det materiale, der var tilgængeligt, sørgede for at tale med de rigtige eksperter og blev skarp på området. Min rolle handler blandt andet om at oversætte sproget fra vores udviklere til vores kunder og den anden vej.

Det kan også sammenlignes med det, man lærer på en akademisk uddannelse, når man skal oversætte fra forskersprog til lægmandssprog samt evnen til at kommunikere til forskellige målgrupper. Derudover bruger jeg i høj grad de samarbejdsevner, jeg tilegnede mig i min studietid, for samarbejde blev vægtet højt på Aalborg Universitet.

SERIE: Ad omveje til drømmejobbet

Drømmejobbet er ikke altid der, hvor man starter med at lede. Det kan fem akademikere med forskellige uddannelsesbaggrunde og kompetencer, der i denne artikelserie fortæller om deres jobsøgning og karriere, skrive under på. De har alle fundet deres professionelle ståsted ved at tænke i alternative muligheder eller nye veje, der ført dem til et arbejdsliv, de sætter stor pris på.

Historiker i håndværksbranchen: "Det hele begyndte, da jeg rystede posen"

I Forsvaret som nyuddannet: "Som nyuddannet skal man turde søge lidt bredt"

På slalom-ski til Bruxelles: "Jeg er endt med at arbejde med det, jeg drømte om"

Klima med forretningsbrillerne på: "Det har været en fantastisk rejse"

Fra idræt til IT: "Som akademiker kan man skabe sin egen vej"

Har der været udfordringer forbundet med at være i en utraditionel branche? 

Da jeg startede, var jeg selvfølgelig bagud på det it-faglige, men da jeg gik fra sælger til projektleder, var det vigtigt for mig, at vise mine kolleger, at jeg forstod deres faglighed og havde respekt for deres fag. Derfor satte jeg mig ned og læste en bog om kodning, og så designede jeg selv en hjemmeside.  

Jeg vil råde til, at man griber det med at søge job efter sin interesse an på en anden måde. Helt konkret spurgte jeg mig selv, hvad jeg syntes, var sjovt som barn, og det er faktisk et råd, jeg vil give videre.

Jeg tror faktisk ikke, det har været meget sværere for mig, end det ville have været på en anden arbejdsplads, for der vil altid være en form for kløft mellem den akademiske verden og den virkelige verden. Når jeg får nye akademikere i mit team, skal de omstille sig til, at hvis jeg beder om en plan for noget, er det ikke ti sider med refleksioner og analyser, men en enkelt side med konklusioner.  

Hvorfor vil du anbefale andre at udvide jobsøgningen til at omfatte flere typer af job og brancher? 

Da jeg valgte studieretning, var det udelukkende baseret på interesse. Jeg spillede fodbold på højt niveau, så det lå lige til højrebenet at læse Idræt. Men jeg vil råde til, at man griber det med at søge job efter sin interesse an på en anden måde. Helt konkret spurgte jeg mig selv, hvad jeg syntes, var sjovt som barn, og det er faktisk et råd, jeg vil give videre. Jeg kom selv frem til den konklusion, at jeg altid godt har kunnet lide at bygge ting, og det er netop det, jeg gør i dag, når der skal udvikles nye it-løsninger.

Det var den proces, der gav mig mit drive og knap så meget det færdige resultat. Kan man finde frem til noget, man syntes var spændende som barn og sætte det ind i en bredere kontekst, er der pludselig flere muligheder for at finde et arbejde, der interesserer en. Derudover vil jeg også gerne anbefale, at man bare får prøvet en helt masse ting af. En akademisk uddannelse er et kvalitetsstempel, men derefter kan man skabe sin egen vej. 

Om Peter Sandberg Nielsen

Født 1991 og uddannet kandidat i Idræt ved Aalborg universitet i 2017. Bor i Frejlev (Aalborg) og arbejder som teamleder hos it-firmaet Dataproces, der er en software- og konsulentvirksomhed, som beskæftiger sig med de danske kommuner.