Af Martin Ellermann (mae@aka.dk)
Alexander Kragh startede i sin karriere i et såkaldt scaleup. Termet dækker over en iværksættervirksomhed, der er nået videre fra startup-fasen og nu vækster og skal have nye medarbejdere med om bord.
Ifølge Alexander er der i et scaleup særdeles gode muligheder for at få ansvar og prøve kræfter med mange forskellige opgaver. Virksomheden har typisk brug for ildsjæle, der kan drive udviklingen videre.
”Det gode ved at arbejde i et scaleup er, at du kan være innovativ og kreativ i dagligdagen, da processerne ikke er fastlåste. Du får meget frihed til at udføre opgaverne, og mange fra især yngre generationer vil netop gerne gøre en konkret forskel,” forklarer han.
Alexander kunne især godt lide at se, hvordan hans arbejde påvirkede slutbrugeren. Den kobling mener han, kan være svær at se, hvis man er i en etableret virksomhed med mange hundrede medarbejdere.
Eksekvér ideen
I dag er Alexander co-founder og Chief Marketing Officer i virksomheden Statum, der arbejder med digital rekruttering. Statum har blandt andet medvirket og fået investeringer fra DR-programmet Løvens hule, og det var Alexanders scaleup-erfaring, der fik ham til at satse på sin egen iværksætteridé.
Han understreger dog, at der er forskel på selv at starte en virksomhed og komme med i et scaleup.
”Scaleups har brug for folk, der kan eksekvere, men de har allerede de visionære kræfter, som grundlagde virksomheden. Du skal dog have noget entreprenant i dig. Det vil sige, du skal kunne tænke selv og gerne to skridt frem, så virksomheden kan fortsætte udviklingen,” siger han.
Statum-grundlæggeren ser scaleups som en spændende mulighed for at prøve sig selv af i et udfordrende miljø, hvor alle medarbejdere er nøglemedarbejdere. Du kan kort sagt vise dit værd og rykke hurtigt både op eller parallelt alt efter dit drive.
”Iværksætteri bliver meget romantiseret, men det er virkelig ikke for alle. I et scaleup får du lov at være med på en rejse, når det usikre i den tidlige opstart er ovre,” fortæller han.
Eftertragtede kompetencer
I Statum er Alexander med til at rekruttere medarbejdere til andre scaleups. Han forklarer, at mange finder det motiverende at arbejde med innovative produkter, som den type virksomheder ofte gør.
”Du føler, at du gør en forskel og ændrer markedet. Samtidig er alle processer som regel også nye, og det betyder, at du kan bruge den nyeste viden i praksis. Scaleups er hele tiden bevidste om de nyeste løsninger og produkter,” siger han.
Alexander ser mange gøre lynkarriere på grund af deres erfaringer fra scaleups.
”Hvis du har arbejdet i et scaleup, er det nemt at komme videre. Du får netværk inden for miljøet og beviser, at du har det, der kræves for at hjælpe virksomheder videre i deres udvikling,” fortæller han.
Og det er ikke kun andre nystartede virksomheder, der kan bruge dine kompetencer.
”Du lærer, hvordan innovative virksomheder arbejder, og det kan de etablerede firmaer også bruge. De har brug for profiler, der kan rykke og udvikle deres organisationer og ser en stor værdi i at tiltrække kreative medarbejdere,” slutter Alexander Kragh.