Tema 6 - Arbejdsprocesser vil blive hyperoptimerede

De unge, som har fået teknologi ind med modermælken, er blevet vænnet til en engagerende og interaktiv måde at skabe relationer, samt til at lære og konsumere indhold.

Stadigt mere avancerede digitale produkter tilbyder oplevelser, som er helt tilpasset den enkelte og blandt andet bygger på spilelementer, hvor feedbacken og belønningen er øjeblikkelig.

De fleste arbejdspladser har været igennem en grundlæggende omlægning til digitale arbejdsprocesser. Det er nærliggende, at de kommende generationer af medarbejdere vil trække en ny bølge af teknologiske værktøjer med sig; værktøjer som vil være optimeret til at engagere og motivere de unge medarbejdere og dermed forhøje deres individuelle produktivitets- og præstationsniveau.

Perspektiv / Socialisering og samarbejde gennem gaming

Online spil er en vigtig platform for social interaktion for den yngre generation. Multiplayer-funktion i spil er i vækst, og fremkomsten af mere socialt fordybende online oplevelser og universer skaber nye måde for de unge at opbygge relationer på.

Spildesign kan i stigende grad bruges til at udvikle universer relateret til arbejdsprocesser og løsninger af konkrete opgaver - ex i metaverset.

Dette spiller også ind på den fremtidige måde at sikre kollegaskab på, hvor det eksempelvis vil blive relevant at tilbyde socialt engagerende oplevelser på nye platforme.

Perspektiv / Ny form for indholdskonsumering

De unges koncentrationsevne er udfordret.

Det kan komme til udtryk ved, at de har svært ved holde fokus i længere perioder, at de er udfordrede på at færdiggøre ting, og at de let bliver distraherede og mister interessen for opgaver, der kræver vedvarende opmærksomhed.

De unge er mere flygtige i deres indholdskonsumering end de ældre. De er tilvænnet kortfattet indhold i små bidder, der kan konsumeres hurtigt - såsom opslag på sociale medier eller korte videoer - fremfor længere, mere dybdegående indhold.

De unge vil udfordre, hvordan information og viden bliver delt i på deres arbejdspladser. De vil trækkes mod en optimering af formater, hvor man kan tilegne sig mere viden på kortere tid, og det vil være sandsynligt, at eksempelvis mødeformater skal redesignes til at kunne fastholde de yngre generationer.

Perspektiv / Produktivitet som dopaminfix

De unge er tilvænnet digitale værktøjer og algoritmer, der er designet til at fastholde engagement og give hyppige belønninger i form af bittesmå dopaminfix. Det gør værktøjerne uhyre effektive, når det kommer til at skabe individuel tilpasning og betingelser for højest mulig produktivitet.

Rent teknisk vil fremtidens arbejdsprocesser kunne optimeres i ekstrem grad til at kunne fastholde engagement og facilitere lige præcis den type arbejdsproces, der passer den enkelte medarbejder på lige præcis den givne dag ved at tracke medarbejderens ageren. Det vil være en fælles udfordring for de unge medarbejdere og deres arbejdspladser, hvordan de rent etisk vil forholde sig til mulighederne og hvor høj en investering man vil lægge i at udvikle specialiserede teknologier.